Dědeček vypravuje (Stupid Ages)

px

Píše se rok 2150, rodina sedí okolo stolu a večerní ticho přehlušuje jen cinkání příborů o talíře. Zticha jsou dokonce i děti, které vypadají na to, že za normálních okolností jsou schopny ve chvilce "zkulturnit" jakkoli uklizený byt do podoby blížící se čirému chaosu. Poslední cinknutí příboru a hlava rodiny kývnutím hlavy propouští neposedné ratolesti.

"Tatínku můžeme jít na počítač popovídat si s dědečkem ?" Hlava rodiny skvěle naladěna dobrou večeří znovu souhlasně kývne hlavou. "Ale do deseti ať jste v postelích". To už ovšem děti neslyší, protože ještě než otcova brada dosáhne při kývnutí nejspodnějšího místa své dráhy, zasyčení hydraulických dveří oznámí, že již není koho vychovávat. Do zšeřelého pokoje, v němž se hýbou jenom stíny přiváděné k životu, zkomírajícím světlem poblikávajícího monitoru počítače, vtrhne tlupa dětí. Pohybové senzory zareagují na jejich přítomnost rozsvícením příjemného, nevtíravého světla, rovněž obrazovka poblikávajícího monitoru se rozzáří a spořič obrazovky nahradí vrásčitý obličej, z něhož spolu s fotony sálá do pokoje moudrost a laskavost*. "Dědečku, dědečku, přišli jsme za tebou. Budeš nám vyprávět ?" Čtvero dětských očí s napětím sleduje věkovitou tvář a dychtivě čeká na odpověď. "I to víte, že budu vy moji raubíři malí, vždyť nebýt vás, nezajde sem za mnou nikdo, jak je rok dlouhý. O čem chcete slyšet dnes?" "O muzice dědečku, vyprávěj nám o muzice, jaká byla, když ještě nebyli moudří manažrouti1? Jak to muselo, být hrozné, když ještě nahrávací společnosti nevěděly, co přesně se lidem líbí. Prý tenkrát ještě zpěváci a skupiny dělali hudbu sami a hráli naživo, to někdo poslouchal?"

"Počkejte, počkejte vy nedočkavci, to je moc otázek najednou, hezky jednu po druhé." "Víte, všechno na světě se vyvíjí, dříve existovali skutečně skupiny a zpěváci, které nedaly dohromady týmy manažerů**, dizajnmejkrů a jiných specialistů, hráli naživo a dokonce si představte, že si sami skládali hudbu a psali texty. A lidé je dokonce poslouchali. To vše ale bylo ještě před tím, než nahrávací společnosti přišly na to, co vlastně se lidem líbí a co chtějí poslouchat. Naštěstí už tenkrát společnost, jakkoli primitivní, byla schopna přijmout argumenty a fonografické korporace byly natolik moudré , že je předkládaly nekonfliktní formou reklamy. Daly si tu práci a s vynaložením mnohých prostředků jen s ohledem na blaho lidstva zjistily, jaký je obecný vkus a jak přesvědčit i ty, kteří k vlastní škodě tento vkus nemají a obešlo se to bez násilí. No ano, násilí, v té době ještě existovali primitivové, kteří věřili, že za svoji subjektivní pravdu by měl člověk třeba položit život. Nesmějte se, to je zkrátka historie, tak to bylo." "Ptali jste se, jaká byla muzika. Já sám to znám pouze z vyprávění svého dědečka a pamatuju si, jak vyprávěl, že zašel do obchodu s cédéčky, ano tenkrát se ještě hudba prodávala na cédéčkách, myslím že ty první byly ještě dřevěné, ale nejsem si tím tak úplně jistý, a tam byl třeba 4 hodiny a vybíral si hudbu poslouchal a nemohl se rozhodnou co si vezme. Taková ztráta času. Ne, ptáte se správně, tenkrát se ještě nekupovala hudba podle obrázků na obalech. Každá skupina byla jiná. Ano, byl to zmatek, musel být, ale vždyť víte, že lidé v té době ještě nevěděli, co se jim má líbit. Díky bohu, že nežijeme v těch primitivních časech."

Najednou zasyčela hydraulika dveří a v nich se objevila otcova rozložitá postava. "V kolik jsem vám říkal, že máte být v posteli? Tak tam koukejte mazat. Dejte dobrou noc dědečkovi, pusťte mu scandisc a pak šup do postele!"

"Dobrou noc dědečku, budeme zítra pokračovat?" "Dobrou noc raubíři, to víte, že budeme." A obrazovka zablikala a její zář trochu pohasla, když věkovitou tvář nahradilo šedivé okno s indikací zkontrolovaných souborů.

Dobrou noc dědo.

* - Technologie umožňující uchování myšlenkové matrice člověka v elektronické podobě i po jeho úmrtí byla vyvinuta již 60tých letech 21. století.

** - Pocházející od slova manažer používaného ve 20. a počátku 21. století, etymologický původ slova je odvozen od mana (v nábož. představách Melanésanů označení nadpřirozené síly, moci, jakýsi druh podstaty přírody. Škola kulturních okruhů chápala manu jako totožnou s bohem.) a žer (imperativní forma nespisovného tvaru slovesa, označujícího konzumování). Ve zkratce řečeno, tito svatí mužové se nesytí ničím jiným než substancí duchovní povahy rovnou bohu nebo jsoucí bohem, odtud pochází zdroj jejich bezmezné moudrosti a neomylnosti.

Komentáře

CHUJOVIA

servuste som tu prvy krat,ae paradna stranka vam poviem.

Ale prece...

Ja to ale prave vidim pozitivne. Uz sem to psal , diky rozvoji IT muze hudbu delat temer kazdej kdo na to ma chut a diky rozvoji IT o sobe muze dat vedet. Co na tom ze TV a ksefty jsou plny vykalkulovanych produkci, vzdycky se najde dost lidi kteri na to serou a produkuji si sami.
Prece prave driv to musela byt mnohem vetsi pruda pokud te sralo to co nabizi trh. Jinej zdroj muziky nez ksefty si nemel, radia staly za hovno a nahravat sis mohl leda tak pres nejakej starej kazetak.
A co teprv treba 18. a 19. stoleti? Autor mel jedinou sanci upichnuot se jako nejakej dvorni skladatel a ten musel hlavne skladat hudbu na objednavku.
Kdepak, dneska je to mnohem lepsi a nevidim nic co by to melo do budoucna posrat.

pro lokona, vysvetleni

Kamo, neber to osobne ale asi s to cetl rychle. To co si napsal sem ti fakt nemyslel, cely se to tejkalo tendenci v muzice, o tom jestli v roce 21XX bude jako vystupni zarizeni beznej monitor, nebo neco jinyho to vubec neni a jedina zminka o informacnich technologiich je tam v souvislosti s matrici dedecka, jinak nic o ni a hudbe. IT ti muziku nezachranej pomahaj jejimu sireni ale netvorej muziku, muziku tvorej umelci, nekdy v uvozovkach umelci, nebo lidi, co pro ne delaj, nebo pro, ktery delaj ty umelci .-))))Je to cim dal tim vic vo prachach, spolecnosti si delaj marketingovy pruzkumy a podle toho jaka hudba se libi vetsine, nehlede na to jestli je kvalitni (cilem je zisk), produkujou cd. Pro lidi ktery delaj muziku z nejaky lasky k hudbe, nebo alespon se vkusem a citem pro vec je tu mista cim dal min. Proto ta utopie, je to sice zjednoduseny, ale byl to jen kratkej fejetonek k zamysleni. Kazdopadne sem rad zes to aspon cetl :-) mej se fer. Kalif

Ještě že tě tady máme Lokone....

Speciálně kvůli tobě a pár dalším přizdisráčům s plnou hubou poznámek tu udělám anketu o největšího inetbuznu republikových diskusních fór. Neboj budu tam s tebou.

Je to hloupe...

Vazne pochybuju ze v roce 2150 bude jako vystupni zarizeni uzivan monitor, kdyz uz ted je to povazovany za vycerpane medium a hlavne co se ta povidka jako snazi rict? Ze s rozvojem informacnich technologii dojde k degradaci hudby na vykalkulovany obchod tvoreny podle nejake sablony?
Vzdyt je to presne naopak, rozvoj technologii (zvetsovani dostupnosti) prave napomaha tomu aby si kdokoliv mohl zrealizovat nejakou hudebni ideu, kterou nosi v hlave a pomoci internetu ji dal k dispozici komukoliv (kdo ma moznost se pripojit)
Dobrej (vtipnej) je leda puvod slova manažer.

frost :))))))

jsi me malem zabil :))) ale obavam se toho, co kalif popisuje... myslim, ze to neni vubec daleko...

TAK..

Tak ja si jdu pustit nejaky vály z dřevěnýho céda..:-)))

Dik Lil

Doufam ze se tvoje katastroficky predstavy nesplnej a tohle zustane utopii. A pak bych nerad, abys musela zatahnout 2young2die :-))

asi jo co )

pekny, asi takhle bych to videla do nedaleky budoucnosti :) takze doufam, ze moje predpovedi se vyplni a brzo zatahnu :)

Ty voe co to ma znamenat???

Ty voe co to ma znamenat??? :///

hm... to je teda super...

hm... to je teda super...

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

Akce

LOOP GRAFFICON GRAFFITI JAM 2017 - Praha

29.4.2017 (12:00)
Barrandovský most, Praha

Grafficon zajistí podetěr celé zóny (hlavní zeď, pilíře, mosty, podchody - kompletně vše - barva podkladu černá)
Na místě bude mobilní graffiti shop s veškerým vybavením (spreje, trysky, válečky, latexy, …)
Speciální akce pro jam je LOOP 400ml za zvýhodněnou cenu!
O občerstvení se postará StopZevling team.

začátek: 12.00
vstup: zdarma
info: www.phatbeatz.cz / www.facebook.com/events/732248340286357

PAIN x KLETIS

19.5.2017 (20:00)
Víceúčelák, Generála Janouška 1060/2, Praha - Černý Most

Live: Pain DOTS + Kletis, Dots - Darkside of the Sun (Batrs, Ridig, Blak, Braush, Dom, Hauz), Infinity Mandem (Štverec, Waitek, Rumkid) + Vizcor Beatz, FTH Stylin (Dony Dee, Klapman Oner, Peman Selekta), Rook, Tubs, Joshua + Aspect Selectah, …
DJs: Dryman, …

Křest Pain x Kletis EP Nezajímá

začátek: 20.00
vstup: 100,- / 80,- (do 22.00)
info: www.facebook.com/events/699429780217671 / www.stopzevling.cz

HIGHROLLER BOOMBOX

29.5.2017 (20:00)
Lucerna Music Bar, Vodičkova 704/36, Praha 1 - Nové Město

Live: Riff Raff + DJ Afterthought (USA)

začátek: 20.00
předprodej: 563,-
vstup: 630,-
info: www.phatbeatz.cz / www.facebook.com/events/1857949437819858