PSH v Reflexu

px

Není tomu poprvé, co se zpráva o PSH objevila v tiskovinách, i tentokráte vám dávám možnost článek si přečíst, k němuž připojuji svou krátkou předmluvu a hodnocení Wladimira 518.

Když se v nějaké tiskovině objeví zpráva o hiphopové scéně, vyvolá to obvykle velký rozruch - nejedná-li se však o to, kde kdo co zmaloval a už z titulku článku je jasné, že řeč bude o nepochopení vandalů, říkajících si writeři. Málokde se člověk setká s redaktorem, jehož cílem není zneškodnit a ztrapnit, ale jehož úmyslem je zmapovat, naznačit a představit.

Mojí první reakcí na upozornění, že PSH jsou v Reflexu, bylo klasické odseknutí typu "zas se někdo snaží psát o něčem, o čem nemá ani ponětí". Přesto mi to ale nedalo a na cestě do školy jsem nakonec nedolala a jeden výtisk si též zakoupila. Mísilo se ve mně očekávání nejhoršího s přáním alespoň trochu solidního článku. Ke zhodnocení autorova výkonu vám onen článek předkládám (viz. níže). Není mi známo, jestli se už při přípravě na tuto reportáž snažil nahlédnout pod pokličku kultury hiphopu, anebo jsou jeho zájmy tohoto směru již dlouhodobější záležitostí, přesto musím říct, že ve článku se setkáváme s jistými nepřesnostmi. O snaze by se zde možná i dalo mluvit, ale to je téma mnohem rozsáhlejší a mému původnímu úmyslu krátké předmluvy též poněkud vzdálenější.

Krátká řeč přichází nejen na Penery, jak už je z titulku známo, ale také na vznik hip hopu, jakožto kultury. Vraťme se ale k PSH, nebylo to totiž poprvé, kdy byli kluci propráni v tisku. Po vydání alba Repertoár se v denním tisku objevila nejedna recenze ve velmi kladném duchu. Ovšem ne vždy se autor článku dopustí takových chyb, jako tomu bylo v dnes zmiňovaném článku. Své posouzení vám tedy předkládá sám Vladimír.

A nyní už samotný článek:

Petr Holec - Jako doma na ulici

Reflex 20/2003

Musí v tom být ironie našeho rychlokvašeného světa. Pražská hiphopová parta PENEŘI STRÝČKA HOMEBOYE (PSH) už několik let beznadějně vyprodává velké české i slovenské kluby, a přesto je širší publikum téměř nezná. Předskakovali slavným Public Enemy, v denících vyšly pozitivní kritiky jejich debutu Repertoár, jehož se i bez masovější marketingové podpory prodalo slušných pět tisíc nosičů, a přesto na ně nenarazíte ve společenských magazínech. Moc je neuslyšíte ani v rádiu, protože jejich upřímný rap si nerozumí s neupřímným žvatláním Leoše Mareše.

Upřímně řečeno, Penery to moc neštve. Stejně jako na ulici se o sebe umějí postarat sami. A pro ty, kdo to nevědí: pener je zevloun bez domova.
"Dáš si se mnou jointa?" ptá se Vladimir (24), bývalý (a občas i současný) sprejer, textař, rapper a výtvarník zodpovědný za grafický design PSH. Neptá se z frajeřiny, na to už si vyhulil své. Sedíme v jeho smíchovské garsonce a čekáme na Oriona, taky bývalého sprejera, textaře a rappera, jinak druhou polovinu PSH (s Penery občas vystupuje i DJ Richard). "Volal mi, že se včera někde vykalil, tak příjde později," omlouvá ho Vladimir. Vedle stolu s iMakem, notebookem a skenerem leží plakáty, které Vladimir navrhoval k loňskému Festivalu francouzského filmu. Dělal plakáty i pro mezinárodní festival vážné hudby či švédského filmu stejně jako další věci. Jednou zkusil i zakázku pro velkou reklamní agenturu. A taky naposled. "Už jednání u nich bylo dost divný. Zařekl jsem se, že reklamu dělat nebudu," říká a zapaluje si cigaretu. "Snažím se přestat," komentuje hned zlozvyk.

Místo reklamy pendluje mezi Prahou a Lipskem, kde se s německými kamarády-grafiky, které poznal přes undergroundový občasník o graffiti Terorist, který vydává s bratrem Pavlem, věnuje designu a ilustracím. Nemá žádná grant, v Německu musí vyžít z peněz vydělaných doma a trochu vylepšených eury za prodanou práci. "V poslední době jsem tam s penězma celkem na hraně," přiznává. Na podzim se chystá na pár měsíců do Los Angeles a San Franciska. Fungovat tam chce stejným způsobem;doufá, že prodá nějaké své ilustrace.
"Na patníku stojim a do chodníku čumim/tramvaj jede a metro stojí. Cigáro hledám a sirky nemám/autobus jede a já se bojim. Skinhead bouchá punkera do hlavy/kazeťák řve na plný pecky" (ze skladby Sloni Už ´Dou, kterou Orion napsal v osmé třídě).

NO TV ESTRÁDA

Orion (26) přichází o hodinu později. Už ve dveřích se omlouvá, že má vygumovanou hlavu, protože se včera opil v Akropoli. Když se podíváte do jeho matně se lesknoucích kalných očí, nemůžete aspoň trochu netrpět s ním. "Ne, kromě kapely nemám žádnou jinou profesi jako Vladimir," říká. Vystudovanou střední ekonomku do svého života nepočítá. "Nikdy mě nenapadlo, že bych to dělal. Už od mlada se věnuju muzice a graffiti," vysvětluje Orion, stejně jako Vladimir oblečen v modelech firmy Carhartt, která PSH obléká. ("Oblečení není důležitý," upřesňuje Vladimir.) V kapele zároveň funguje jako manažer.

Musí v tom být ještě větší ironie, že se sami PSH snaží, aby měli co nejméně publicity. Pak ale pochopíte, že v jejich případě to funguje obráceně. Když se jich ptám na jejich vlastní label Terorist, skromně odpovídají, že se o tom nechtějí moc bavit. Když se to pokusí vysvětlit Orion, mluvící s lehkým moravským přízvukem, nezapře, že včera trochu přebral:"Nechceme s tím být moc spojovaný," říká a na okamžik se odmlčí, ale vzápětí dodal:"I když s tím chceme být spojovaný." Když i jeho unavený mozek zaregistruje, co řekl, rozesměje se a rezignovaně dodá: "Nevím, jak bych ti to vysvětlil." Terorist PSH původně založili pro sebe, do budoucna však chtějí, aby pod jeho jménem vycházely desky i jiných hiphoperů, jako například P.H.A.T. či kompilace východoevropského hip hopu. "Abys mohl podporovat jiné projekty, musíš nejdřív vydělat nějaký peníze. Vydáváme tak dvě věci za rok," upřesňuje Orion.

Penerská filozofie je následující. Peneři se nepotřebují prodávat a podlézat, protože kvalitu si lidé najdou sami. Odmítli několik rozhovorů, protože se jim nelíbila dotyčná média. Nepůjdou do televizní estrády, protože jsou stupidní. Jediné, co chtějí je, aby je slyšeli ti, kteří je slyšet chtějí. A ti je slyší dost dobře, protože když se do toho PSH pustí, je to celkem rámus.

PSH už rapují deset let, která uplynula od pionýrských dob, kdy se v roce 1993 potkali v žižkovském klubu Alterna Komotovka, dnes prodejně homosexuálních chlapců s eufemistickým názvem Pinocchio. Už tehdy se, oba ještě víc sprejeři než hiphopeři ("Chytili nás stokrát, ale vždycky jsme se z toho nějak dostali," vzpomíná Vladimir), rozhodli, že si vše budou dělat sami. A vychází jim to i v době stále větších gramofirem vydávajících stále méně muziky. Jejich úspěch dokazuje, že když věříte sami v sebe, můžete se na velký show-business vykašlat - a přežít. Desku Repertoár, jež vyšla před rokem, si sami nahráli, zabalili i vydali na vlastním labelu, i když nabídku od velké gramofirmy měli. "Asi by nám dali podmínky a my bysme je odmítli. Už jsme něco dělali se Sony a byl to vojeb," popisuje zkušenost Orion. "Uvědomovali jsme si, že příjdou omezení a taky že dostaneme míň peněz," doplňuje ho Vladimir. Takhle si sice museli sami zaplatit studio, nyní ale inkasují téměř všechny peníze z prodeje. "Už se to vrátilo a zas máme nějaký peníze na život," dodává Vladimir. Stejné platí i pro turné a koncerty. PSH nemají žádnou agenturu, která by se o ně starala, sami si vybírají nabídky, kterých mají dost. Teď se například chystají na koncert do Amsterodamu. Podobně funguje i časopis o graffiti. Prodává se jen na pár místech, zbytek jde přes Internet. Podobné časopisy vycházejí na celém světě a navzájem se podporují mezinárodní inzercí.

"Hlasuju proti násilí na sluným dnu/hlasuju proti růžovejm snům/hlasuju proti zasranejm náckům/hlasuju pro mír a lásku, mír a lásku" (ze skladby Hlasuju proti z desky Repertoár).

SÍDLIŠTĚ YES

Hip hop vznikl koncem sedmdesátých let jako bezprostřední reakce na bezútěšnost života v černých ghettech amerických velkoměst. Ostré a angažované, široce artikulované texty vypovídaly především o prožitém násilí, drogách a rasismu. Jak však narůstala popularita a výdělky hiphoperů a jejich život se přesunul z ghett do milionářských čtvrtí, degenerovala většina amerického hip hopu do laciné pózy využívající čím dál vulgárnější texty jako prostředek k sedmimístným výdělkům. Těžko můžete věrohodně rapovat o drsném životě na ulici v klimatizované vile s bazénem plným silikonových modelek a o útlaku bělošskou populací, když si milony vašich desek a oblečení kupují právě běloši. Světový hip hop však naštěstí zůstal rozmanitý a lokálně specifický. Například v Brazílii, plné drsných favel, se hiphopeři skutečně stále střílejí s policajty, zatímco v Evropě, jejíž velkoměsta nikdy nebyla tak drsná, je důraz na sociální oblast či politický systém.

O čem tedy můžete rapovat v Praze, kde nejsou žádné slumy a kde téměř jediní bratři, kteří se za bílého dne střílejí na ulici, jsou rusky mluvící zabijáci nebo zoufalci? A kde největším zločinem sídlišť, o jejichž betonu rapovali už v osmdesátých letech Manželé, je zřejmě fakt, že se v paneláku většině lidí žijících tak už desetiletí líbí? Na Jižáku vyrůstal i Orion a i on přiznává, že když někde vyrůstáte a žijete přes dvacet let, máte k místu vesměs pozitivní vztah. "Nemůžu si stěžovat," říká. "Máš tam všechno, co k životu potřebuješ. Žiješ si stranou a máš to kousek do lesa. Do centra jsem zajížděl jen do klubů a dřív pro drogy." Oba Peneři mají navíc Prahu rádi, obdivují její výjimečnou atmosféru. "V ulicích je cítit něco kafkovskýho, kombinace smutku a veselí", vysvětluje Orion.

Jednou ze zásad Penerů je, že texty musí vycházet z prožité reality. "Chceme to dělat spontánně a čistě. To znamená, že rapovat musíš o tom, co právě žiješ, a ne o tom, cos někde slyšel. Třeba Michal (Orion) přestal dělat graffiti, tak o něm nemůže rapovat. Možná jsme citlivější k tématům, který nám jsou blízký," říká Vladimir.

A jaká to jsou? "Nemáme prioritu, ale jsou to sociální témata," říká Orion, jenž sám sebe považuje za levičáka, čímž myslí větší solidaritu mezi lidmi. To se týká i kopírování hudby, a to i vlastní. "Je skvělý, že si můžeš zadarmo stáhnout muziku, jakou chceš, stejně jako si někdo může stáhnout naši hudbu,"vysvětluje Orion. "Vadit by nám to začalo, až by si naše desky pálilo tolik lidí, že bysme se neuživili. Ale to se zatím zdaleka neděje." Vladimir ho doplňuje: "Náš politický názor nejde nacpat do škatulky. Myslím, že nejlíp za nás mluví texty." V nich se například odsuzují tvrdé drogy. "Když ti zabíjejí kámoše, nemůžeš si to nechat pro sebe," pokračuje Vladimir.

"Opilý člověk do vagónu nastoupil/a všechny lidi rázem probudil. Lidé záporné reakce měli/a tak vyhodili opilce rázně dveřmi. Notor se zapotácel na peróně/zfetovanej rocker se poblil ve vagóně" (ze skladby Metro z roku 1993).

URČITÁ ANARCHIE

S Penery jsem jel do Boom Bapu, hiphopového obchodu u Pavláku. Na regálech uvidíte plandavou módu, vinyly, a kvalitní barvy na graffiti. Pro hiphopery není nakupování desek či barev ryze pragmatickou individuální záležitostí. Naopak. Mnohem důležitější než nákup je jeho sociální aspekt. Lidé z komunity se zde potkávají, hodiny spolu mluví a pak si možná, když mají dost peněz, koupí vinyl nebo sprej. "Nevím, kolik času tady trávím, ale někdy jsem tu skoro každý den," říká Orion, jenž za desky a pití utratí skoro všechny své peníze. Jelikož u nás pořád není dostatečný výběr, musí jezdit nakupovat do Německa. Richarda, spolumajitele obchodu, se ptám, jak se mu daří uspokojovat poptávku a být pro vybíravé zákazníky stále aktuální, neboť hiphopové vinyly nevycházejí u známých velkých vydavatelství. "Musíš si číst časopisy a servery a hned objednávat," říká. "Ale není to jednoduchý. Často mi tady leží vynikající věci, o kterých jsem si myslel, že se prostě musejí prodat. Jenže lidi táhnou známá jména, ať už je jejich muzika kvalitní, nebo ne."

V tom do obchodu vejde muž a už na schodech nabízí tituly Sony Music. "Ne, díky to tady neprodáváme," říká mu s úsměvem Richard.

Vladimir desky nekupuje. Zato se dobře vyzná v barvách. Pár jich kdysi s Orionem štípli v drogériích, ale to už je, jak říkají, pubertální minulost. Dneska jedna plechovka stojí okolo stovky, takže ani graffiti podobně jako desky nejsou levný špás. "Barvy kupujou spíš mladý lidi, tak od patnácti do pětadvaceti," říká Richard. "Desky jsou pro starší. I když tuhle tady byl kluk a chtěl desku. Bylo mu šestnáct a jeho brácha měl prý doma gramofony. Říkal, že hraje techno. Bylo mu jedenáct."

Graffiti. Máloco rozděluje společnost jako pohled na tuto formu uliční výtvarné exprese. Na sprejery si nedávno vyšlápla typicky represívním stylem i státní správa, která chce teenagery místo pokut či vyčištění na vlastní náklady posílat rovnou do vězení. Jako bývalí sprejeři jsou Peneři téměř absolutními zastánci graffiti. "Právě graffiti nejvíc symbolizuje český hip hop," hají ho Orion. "je to první stupeň, většinou pro teenagery, protože u něj nikdo moc dlouho nevydrží. Musíš bejt furt na ulici, pořád makat a často máš problémy s fízlama." "Je to jako s obrazy," dodává Vladimir. "Většina laiků takdy nepozná, co je dobrý. Mezi námi je to ale jasný." Na námitku, že obrazy obvykle visí v galeriích a neničí cizí majetek, což samozřejmě není případ sídlišť nebo opuštěných ploch, Vladimir, jenž se účastnil šorké debaty na magistrátu, odpovídá, že graffiti neschvaluje úplně všude. Odmítá ale, aby úřady určovaly nějakou hranici. "Apelovat bychom na sebe měli my sami. Určitá anarchie je ale pozitivní. Vždycky tady nějaká byla a pro každou novou generaci je důležitý, aby pochybovala o každém pravidlu a zákonu."

pozn. Dari: uveřejněno s písemným souhlasem autora © Reflex 2003

Zeptala jsem se Vladimíra jak se k článku staví a jaké je jeho hodnocení.

Vladimir: Ten článek podle mne nemá smysl nějak zvlášť řešit, je to bohužel klasická ukázka podcenění vlastní úlohy z obou stran. Novináři z Reflexu dle mého názoru pouze chtěli využít současnýho zájmu lidí o PSH a s co nejmenší časovou investicí uvařit článek, kterej by v jejich časáku zabral pár stran prázdnoty. Přestože jsme já ani Orion shodou okolností nebyli zrovna ve formě, proběhlo jenom jedno sezeni, během kterýho se nám toho moc říct nepodařilo. To považuju za naši chybu, já jsem s nima nemusel hulit a mohl jsem se soustředit na odpovědi, Ori nemusel přijít s kocovinou. O další setkání u diktafonu už Holec ale neměl zájem, sešel jsem se s ním jenom u korektur - nenechal si toho moc vymluvit a hádat jsem se s ním nechtěl. Hned mi bylo jasný, že to je rozbředlej článek bez informací a doufal jsem, že nikdy v Reflexu nevýjde. Dost dlouho jim to leželo v šuplíku, teď to vyšlo, co vic dodat... zbytečná akce.

Komentáře

Je to fakt..

..prdel,jak se už tu leta snaží tuzemští 'rapeři' diskutovat o slovech KOMERCE a UNDERGROUND,aniž by wšak někdo z nich je uměl reálně definovat..Ale bohužel je to w českým rapu asi onen základ--omílání nic neříkájících frází.

panečku to je novinka

panečku to je novinka

novinka neni, ze...

pan Holec je mimoň... :-)

Novinka je ......

..... že je bbarák plnej teploušů.

Vo co tady zase de? Tady je to novinka od 15.5.

A kde to bylo dříve? He?

HOTSHOTS (pro blbý - pravý sloupec webu, klikni čti dál)
Rozhovor s PSH v Reflexu! | 15-05-2003 |
Článek o kapele Peneři Strýčka Homeboye vychází ve čtvrtek 15.5. v čísle 20 na straně 56. Na třech stranách textu a rozhovorů se dozvíte, jak to ti kluci vůbec myslej a proč to už 10 let dělaj.

Respect 2 refleks

Konecne....ceska media pomalu zacinaji rap a graffiti scenu uvadet ve svetle strance!!!Clanek fakt dobrej...jen tak dal!!!

poznámky k aktuálnosti novinek

james brown byl omilostněn, tento článek byl již uveřejněn dříve na Ultramixu. http://wpress.omninet.cz/www2/podstrana.phtml?id=3202
PSH v reflexu, tento článek v plném znění je na jejich serveru už od 15.5.2003 http://www.reflex.cz/Clanek24507.htm
Nechápu proč se snažíš zoufale vyrovnat BBaráku, na ktrej prostě nemáš ani schopnostmi ani finančně.
Raději zatáhni i se svým serverem, jasný????!!!!!!

sinxing

Nevím oč ti jde. Nehodláme trhnout rekord v aktuálnosti. Prostě to tady je, tak se s tím smiř a běž otravovat jiné lidi. Nemáme čas neustále číst tvé demence a výhružky. Narozdíl od tebe se zabýváme i jinými činnostmi než prudou.

Chudák Wláďa co? :(

má to težký synek,nu což aspoň je oblika Carhart(nebo jak to je),a muzou hrat v Karlovkach opalenejm italkum a vykokesovanejm typum.
Tak tedy slava hiphopu.

chtěl bys taky kalhoty ale

chtěl bys taky kalhoty ale máš hovno.vypadá to tak že z celýho toho článku tě zaujal asi pouze tento fakt.ale modní policie je na stránkách kosmopolitanu.ne vo hip hopu

4 sinxing

Sinxing...tyve voco ti de ty egoisto zasranej?Gdys se ti to tady nelibi tag sem nelez a nezasejrej tady fora svejma demencema ok?Esli mas naky komplexy tagsije povidej doma fotrovi oukeej?

nesouhlas

Buďme upřímní, podívejme se na ostatní kapely a jejich "komerční" jízdy viz. CocaCola soutěž vypal si své CD nebo třeba i ten hh pořad na stanici O , je to vždy o využití poptávky lidí ta Vaše "komerce". Proberte se, Karlovky jsou fakt proti tomu malinkatý zlo. Mimochodem to bylo dobrý mejdlo a totálně narváno. Uvidíme kdo další to zkusí zase nějak jinak, aby jste měli proč prudit. PSH je tu 10 let a zná je skoro každej. Myslíš že po 10ti letech skautování za žrádlo a chlast nemaj nárok na slušnou obživu z kvalitní muziky kterou dělaj? Počkejme si až tu bude 10 let hrát nějaká další kapelka - co udělá ona. Jenom věřím, že se zase-podobně ozvete vy undroši!

???

co to je za kecy??? zavidite blbouni - sami se na nic podobnyho nezmuzete, tak budete mit kecy o komerci a jinejch srackach... zajimalo by me jak moc jste vy nekomercni - a jestli si myslite, ze kdyz sjizdite HH, ze to zvas dela nekomercni lidi tak to se seredne pletete... chodis do komercni skoly, zeres komercni zradlo, poslouchas komercni kecy proste zijete v komerci - se proberte - co to je vlastne komerce???? to ze kdyz neco delas a vydelas nebo jako co???? kdo z vas by chtel makat za darmo??? he - nikdo - tak drzte hubu a zacnete myslet mozkem a ne prdeliiiiiiiii......... vazne premyslim, ze si ten inet odpojim - prijde me, ze narazim na sami blbce - to je CR plna volu nebo jako co??????????????????? zavist a mamon - to je nase, co??? hehe - tak se vtom utopte - mrchtejte si to svoje a stejne na ty Penery zase pudete - takze zase hovno.......... nic koncim stejne je to vo hovne-------------cest a sorac Tacud, ze sem byl trosku prisprostlej, ale to se vazne nedalo :)

KOMERCE VS UNDERGROUND

HELE TY CO SE PODEPISUJES JAKO SNP, BEZ DO PRCIC CIM PREMYSLIS KOLENAMA ? CO CLASTNE CHCES, ABY HIPHOP HRAL NEKDE V AUTE PO KAZETACH A CEDECKACH ?? VIS VUBEC TO TO JE NECO DELAT PRO TADY TU HH SCENU ? CO DELAS TY ? PISES SRACE, A MYLIS SE. BOHUZEL JE TO TVUJ NAZOR, A TAK JED SI VE SVE KRETENNOSTI, ASI SIS TEN ROZHOVOR NECETL ZE.... A VUBEC TO PATRI VSEM CO SE TADY ROZEPSALI S DEMENCIO. OLE

souhlas

s Emíliem, Vetřelcem a Strejdou...
S takovejma SPN CREW a spol. nenaděláš nic. Oni maj svou hračku - rochnit se v tom jak je všechno ándrgraund. Když jim jí někdo vezme, jsou v prdeli, nepochopěj nic. Metr zvanej "kvalita" jim nic neřiká, měří jen podle toho svýho "undegroundu" a to ještě k tomu blbě, protože většinou maj o tom slovu hodně pokřivený představy. No co když tomu můžou co poslouchaj řikat ándrgraund...pak jsou spokojení.
Pochopí to až s první vejplatou (v lepším případě) nebo podporou (v tom horším případě)...snad.

My starci uz v tom mame jasno =)

Zdar Emile, Nasty, Vetrelce atd... je to tak, my uz vime, ale taky sme si na to museli pockat ne? =) Holt budem muset pockat az decka prestanou loudit na rodicich par litru na novou miniku s veeelikym napisem vyrobce a budou se muset starat sami o sebe. Pak jim nejaky pindy o undergroundu budou taky pripadat smesny.

spn: stydim se za takove

spn: stydim se za takove niemandy jako jsi ty.

no jo čumim, že se tu zas

no jo čumim, že se tu zas rozjely ty trapný kecy o komerci. prostě dost lidí si myslí, že když bude fuckovat komerci, tak bude větší hiphoper.... hehe k smíchu.... někdo holt bude poslouchat totální sračky, jen když to bude "andrgraaaaaund" než aby si poslechl kvalitní hudbu, kterou nedejbože hrály v rádiu nebo televizi. mně je u prdele, kolik za to interpret dostane peněz, důležitý je, jestli dělá hudbu dobrou nebo špatnou.

...

Nevim ,ale tohle tema je pekne prekerni ,a myslim si si ze tady postaci nazev DEMOKRACIE..

DRIW BYL RESPECT

ikdyz myslim ze to w tom clanku neznelo tag komercne...ale stejne...Laznema u me skoncila..wsechna prizen ktera uz nakey cas wyprchawala.......

Bestie oner - naprosto souhlasim !!!

Uz je to tak ,ale PSH je pro me zasrana komerce sorry kluci ,ale co je moc to je moc..
A o to horsi informace je pro me ze Indy&Wich zacinaj take zaznivat v komercnich radiich jako je Bonton a dalsi mrdky stejnyho razu..
Ke clanku : Je to pekney TOY je vydet ze ten reporter o tom vi asi jako ja o tom kolik slon za den vysere tun sracek..!!!

bomba

Je to fakt skvelej clanek, kterej se jen tak nevidí

holec zere nejaky drogy vo

holec zere nejaky drogy vo kterejch my nemame ani paru, jinak by to nemoh napsat ..nebo mozna jo, v pripade ze je idiot

No, konečně lidé začínají přemýšlet

Už jem to mnohokrát říkal, že komerce je velmi potřebná. Je to vlastně základ kapitalistického systému v němž žijeme a to už nikdo nezmění, musíte se tomu přizpůsobit.
Strýci - máš u mě plus ohledně pozitivního přístupu ke komerci.

---+

666

holec je idiot, kterej se

holec je idiot, kterej se snazi bez prace udelat co nejvic radku a co nejlepe je prodat. V tomhle pripade je alespon dobre, ze vylozene nelze...

aha ty vole...

aha ty vole...

freedoom

Proč se zábýváte Tím, co už bylo jednou napsaný = minulost!!! Tak přesně vymyslete něco lepšího...??!! Jako ta naše zkurvená politika...

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

Akce

GRAFFITI ROCK JAM #13

2.5.2020 (11:00)
legální stěna PBS, Třebíč

13. Graffiti Rock Jam na legální stěně PBS v Třebíči.
Zajištěn pitný režim i občerstvení, stejně jako mobilní Pantograff art store stánek s prodejem barev, latexů atd.
Afterparty klub B, Rap, DJs…

začátek: 11.00
vstup: zdarma
info: www.facebook.com/events/469390010444166