The Art of Remark 3. Prague: VABANQUE

Poslední část trojdílného výstavního projektu The Art of Remark, tentokrát s titulem VABANQUE, se koná v galerii tzb Českého Centra Berlín. Na rozdíl od části německé, kdy jsme v pražské Trafo Galerii představili fotografie "urbánního umění", Jürgena Große (*1962, Berlin) a pražský projekt s názvem Statt der Hundert Türme (název vychází z přesmyčky německého "statt - namísto" a "Stadt - město" a odkazuje k označení "Praha stověžatá") umělecké dvojice Matthias Wermke (*1978, Berlin) a Mischa Leinkauf (*1977, Berlin), se v Berlíně setkávají autoři, které spojuje graffiti.
Writery jsou od počátku 90. let a každý po svém tuto svou minulou či trvající zkušenost přenáší i do ostatní tvorby. Mind a HRSMAN-BAY: AN 164, kteří se například účastnili (ač pod jinými jmény) prvního festivalu street artu a graffiti v Čechách NAMES (2008), výstavy Štěpánská Street Art ve Francouzském institutu v Praze (2009; Mind), nebo výstavy Městem posedlí v Městské knihovně v Praze (2012; Hrsman), vytvoří přímo pro výstavní prostor společnou instalaci a doplní ji projekcí z akce v Berlíně. Galerijní instalaci popisují Hrsmanovými slovy jako "… prostorový objekt, který zastupuje jeden z aspektů tvorby graffiti. Nejedná se tedy o prezentaci graffiti samotného (výstupem není malba písma, socha písma, fotka, atd.), ani o ukázku jedné z "post" forem či aktivit z této činnosti vycházející. Práce se zabývá ne sice výtvarnou, ale přesto neoddělitelnou součástí graffiti writingu, typickou zejména pro nejaktivnější období tvorby jednotlivých sprejerů. Dalo by se říci, že zde jde o jakousi hru, nebo spíše nastolení modelové situace, ale ani to není přesné označení, protože v galerijních podmínkách se pravidla lidské společnosti nemění. Úskalím instalace může být, že její pravá podstata by mohla dojít pouze divákům, kteří mají s tvorbou graffiti osobní zkušenost." Podobně jako může zůstat skryta podstata instalace, ani její tvůrci nevystoupí zpoza svých jmen.
I třetí z autorů, Epos 257, který vystavuje pod tímto jménem od roku 2005, představí projekt, jehož název vykrystalizuje až v procesu, při samotné akci v Berlíně. Epos ji sám popisuje jako "...přemisťování … a následné umisťování vybraných objektů zpět do městské krajiny v jiných absurdních kontextech a významech...". Tedy i jeho akce a video budou mít určitý nádech hry. Tvorbu Epose 257 charakterizuje Dr. Rafael Schacter z University College v Londýně jako "konfrontační, protestní umění, zabývající se ,hromadu banalit, kterými oplývá městský prostor". Eposovy městské intervence dle Schactera nejen narušují daný "pořádek", ale zároveň ho jejich prostřednictvím "… zkoumá, formuje, vytváří si k němu vztah díky aktivní účasti na něm …". A v tomto dialogu s městem, kdy klade důraz nejen na naši/občanskou lhostejnost k okolí, stává se za tento náš sdílený životní prostor spoluzodpovědným. "Být aktivním v našem okolí, tedy být spojen s jeho vytvářením, navázáním ,dialogu s městem, si Epos 257 klade za cíl obnovit, nebo znovuzískat ,práva k městu´; jeho snahou je připomenout nám nejen úskalí, ale i možnosti města." dodává Schacter.
Výstava VABANQUE pracuje s riskem, jenž utváří podstatu grafitti i jiných městských intervencí. Je hnací silou mnoha akcí na hraně, které je v některých případech s to přijmout jen umělecký svět. Často jen v něm, či díky němu, je možné onu "skrytou podstatu", o niž hovoří Hrsman, vůbec identifikovat. Va banque - va galerie! Výstava trvá do 25. 9.
The Art of Remark 1. Berlin: WENN KAPUTT, WIR SPASS
V rámci první části projektu byl v Trafo galerii od 11. do 20. dubna 2014 vystaven výběr téměř dvou set fotografií z nesmírně obsáhlého archivu berlínského autora Jürgena Große, který sám sebe nazývá prostě "fotograf města". Přes dvacet let dokumentuje neobvyklé městské výjevy a situace, kolem kterých ostatní procházejí bez povšimnutí. Je mistrem vidění. Zachycuje urbánní krajinu a její proměny, ať už jde o netypické graffiti, jejich vznik, život i zánik, nebo, a to především, o momenty, které vznikají ve městě samovolně, náhodně, bez autora. Často jsou absurdní, paradoxní a nesmyslné. Odtud také název výstavy WENN KAPUTT, WIR SPASS. To, co jiným připadá zničené, rozbité, nehezké, Jürgena Große baví a tuto situaci beze smyslu dokáže přetavit ve svébytný výtvarný objekt - fotografii, která přestává být dokumentem, ale stává se samostatným uměleckým dílem.
Jako hosty si Jürgen Große přizval dva mladé berlínské umělce, Matthiase Wermke a Mischu Leinkaufa. Dohromady je svedl podobný zájem a cit pro absurditu. Promyšlené a do posledního detailu připravené akce, které vznikají pod hlavičkou "stop making sense", oslovují diváka lehkostí zdánlivé improvizace. Reagují na výzvy urbánního prostředí a vstupují do jeho infrastruktury překvapivými až šokujícími prvky - ať už je to houpačka zavěšená na téměř nedostupných a nejméně pravděpodobných místech nebo člověk visící na zábradlí mostu, fasádě mrakodrapu, lampě veřejného osvětlení. Spadne, pustí se, vyleze zpátky? Duo Wermke & Leinkauf představili v Praze několik video prací z posledních let a nové video vzniklé během čtrnáctidenní pražské rezidence.
The Art of Remark 2. Berlin: Gaze, Rohre und Objekte
Druhá část projektu se uskutečnila v galerii tzb Českého centra Berlín od 30. června do 24. července 2014. Jürgen Große zde vystavil navíc nové fotografie z Prahy a několik ready made objektů a zvukových záznamů zachycených přímo v ulicích města, Wermke & Leinkauf pak video Statt der Hundert Türme, které vzniklo během jejich dubnové pražské rezidence.
Projekt The Art of Remark Českého centra Berlín a občanského sdružení BonArt volně navazuje na pásmo PRAGUE ART MEETS THE CITY STREETS, které BonArt pořádalo ve spolupráci s festivalem SOHO in Otakring ve Vídni (dva ročníky), v Českém centru Paříž (Les Pragois) a v Galerii Štěpánská 35 (Štěpánská Street Art).
The Art of Remark 3. Prague: VABANQUE
21. 8. - 25. 9. 2014
Tschechisches Zentrum Berlin, Wilhelmstraße 44 / Eingang Mohrenstraße, Berlin
Vernisáž: 20.8.2014, 19 hodin
Vystavují: EPOS 257, MIND, HRSMAN-BAY: AN 164
Kurátor: Klára Voskovcová


Komentáře
Poslat nový komentář