Public Enemy se předvedou v Roxy

px

Nejvlivnější a nejkontroverznější rapová parta všech dob. Od základu přepsali pravidla hip-hopu. Jejich desky po dlouhá léta zásadním způsobem ovlivňovali hip-hopovou komunitu po celém světě. Koncertují, spolupracují s dalšími umělci, hrají ve filmech, angažují se ve veřejném životě.

Nejprve byli vnímáni pouze jako rušivá manifestace části americké společnosti, brzy si však vydobyli postavení vedoucích představitelů newyorské hip-hopové školy a postupně se proměnili v idoly černé i bílé mládeže. Mocný a podmanivý vokál vedoucího rappera Chucka D, Flavorův hravý doprovod, nápaditá hudební produkce týmu the Bomb Squad, provokativní klipy a grafika alb, působivý jevištní projev a zejména texty s nesmlouvavě radikálním obsahem - to jsou hlavní rysy stylu, díky němuž byli Public Enemy vždy jasně odlišitelní od ostatních interpretů. Do Prahy přijedou v plném obsazení a už v tuto chvíli se dá říci, že jejich koncert bude bezpochyby hip-hopovou událostí tohoto roku.

PUBLIC ENEMY
22.10.2003 | 19:00
Roxy
, Praha

Lístky jsou k dostání za cenu 594,- Kč v předprodeji v sítích Ticket Pro a Ticket Stream, na místě za 650,- Kč. Jako obvykle je možné lístky také objednávat na adrese: tickets@roxy.cz.

Public Enemy

PUBLIC ENEMY

Nejvlivnější a nejkontroverznější rapová parta všech dob. Od základu přepsali pravidla hip-hopu. Jejich desky po dlouhá léta zásadním způsobem ovlivňují hip-hopovou komunitu po celém světě. Koncertují, spolupracují s dalšími umělci, hrájí ve filmech, angažují se ve veřejném životě. Nejprve byli vnímáni pouze jako rušivá manifestace části americké společnosti, brzy si však vydobyli postavení vedoucích představitelů newyorské hip-hopové školy a postupně se proměnili v idoly černé i bílé mládeže.

Inspirováni Run-D.M.C. a Boogie Down Productions, začali svému publiku přinášet hudebně a politicky revoluční hardcore rap. Mocný a podmanivý vokál vedoucího rappera Chucka D, Flavorův hravý doprovod, nápaditá hudební produkce týmu The Bomb Squad, provokativní klipy a grafika alb, působivý jevištní projev a zejména texty s nesmlouvavě radikálním obsahem - to jsou hlavní rysy stylu, díky němuž byli Public Enemy vždy jasně odlišitelní od ostatních interpretů. Tvorba skupiny byla od počátku určována nekompromisními politickými postoji jejích členů, věnuje se důležitým společenským a ekonomickým problémům, zejména těm, které sužují černou komunitu. Skupina se vždy snažila přimět černé obyvatele k uvědomění si své síly a k rozvíjení sebe sama. Public Enemy se zapsali do povědomí americké společnosti jako mluvčí moderního hnutí černých.

Historie skupiny se začala psát roku 1982. V té době studoval Chuck D grafický design na Adelphi University. V místním studentském rádiu WBAU, kde působil jako DJ, se setkal s Hankem Shockleem a Billem Stephenym, díky zálibě v hip-hopu a stejnému politickému smýšlení se z nich stali přátelé. Spolu produkovali v lednu 1983 kolekci agresivních rap/hip-hopových skladeb Super Special Mix Show. Později k nim přibyl Chuckův přítel Flavor Flav a začal se podílet jako jeden z hostitelů na rozhlasovém pořadu WBAU. Během roku 1984 začali Chuck D s Hankem Shockleem mixovat své vlastní demonahrávky. Jednu z nich, "Public Enemy No. 1", podle níž dostala kapela svůj název, slyšel Rick Rubin a okamžitě se rozhodl získat Chucka pro svůj label Def Jam. Chuck D se vstupem do hudebního průmyslu dlouho váhal, ale nakonec vytvořil pojetí doslova revoluční hip-hopové skupiny, založené na extrémní zvukové produkci a prezentaci sociopolitických názorů. Podporován Shockleem (coby šéfproducentem) a Stephenym (jako publicistou) zformoval v roce 1987 Chuck D novou sestavu souboru - přibyli DJ Terminator X a Professor Griff, choreograf taneční pódiové formace The Security of the First World. Flavor Flav se stal druhým rapperem, jeho humorný doprovod kontrastoval s Chuckovým autoritativním barytonem, do projevu kapely přinesl hravost a lehkost.

Debutové album "Yo! Bum Rush the Show" bylo uvedeno v roce 1987. Kritika vychvalovala jeho jednoduché beaty a silnou rétoriku, nicméně deska byla přehlížena hlavním rhythm-and-bluesovým proudem. Druhé album z roku 1988 "It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back" však už nikdo ignorovat nemohl. Navázalo na styl definovaný prvním albem, jak rapovými, tak rockovými kritiky bylo považováno za skutečně revoluční. Jak narůstal jejich význam, začali na sebe Public Enemy upozorňovat stále kontroverznějším chováním. Chuck D přitáhl pozornost proslulým prohlášením pro tisk, v němž mj. označil rap za "CNN pro černé". Po tomto vystoupení začaly být rozebírány texty jejich písní, mnoho kritiků projevovalo nespokojenost s inklinací k leaderovi hnutí Black Muslim Louisi Farrakhanovi (v textu "Bring the Noise"). Útoky na Elvise Presleyho a Johna Waynea způsobila rozruch rovněž píseň "Fight the Power" (z alba "Fear of a Black Planet"), která se stala ústřední skladbou kontroverzního filmu režiséra Spikea Lee z roku 1989 "Do the Right Thing". To vše ale zastínil Professor Griff. Už dříve pronášel na jevišti antisemitistické poznámky, rozhovorem pro Washington Times, v němž prohlásil, že "Židé jsou odpovědní za většinu zla, které se šíří po celém světě," však způsobil velké pobouření. Tváří v tvář vážné krizi se rozhodl Chuck D Griffa vyloučit. Kapela se naštěstí navzdory všem problémům dokázala zkonsolidovat a udržet si popularitu. Zbytek roku strávila přípravou na novou desku. Další album (první bez Griffovy účasti) "Fear of a Black Planet" přišlo za nadšených recenzí na jaře roku 1990. Jeho uvedení provázela nervózní atmosféra, protože na albu byly použity samply z tiskových konferencí, které připomínaly Griffovy šokující výroky. V roce 1991 Public Enemy ohromili rapovou a hard rockovou komunitu koncertním turné se Sisters of Mercy, Gang of Four a Warrior Soul. Předehrou k očekávanému čtvrtému albu bylo zářijové turné s trash metalovým souborem Anthrax. Ústředním bodem nového alba "Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black" se stala dřívější skladba "Bring the Noiz"e, přetvořená právě s Anthraxem. Deska, oslavující hrdost černých, byla kritikou přijata neobyčejně pozitivně, a pro kapelu znamenala vrchol kariéry. Koncem února 1992 bylo na 11. ročníku Black Music & Media Award předáno skupině nejvyšší ocenění Chairman Award, ale tou dobou už začali Public Enemy zažívat pozvolný ústup ze slávy, navíc Flavor Flav opakovaně čelil problémům se zákonem a se závislostí na drogách. Kapela podnikla turné Zoo s irskými U2 a na podzim vydala kompilaci "Greatest Misses", složenou částečně z remixů a částečně ze zcela nových skladeb. Deska měla pomoci obnovit upadající význam skupiny, ale setkala se s nepříznivými recenzemi. Zatímco trávili Public Enemy rok 1993 v ústraní, Flavor Flav se úspěšně podrobil léčení z drogové závislosti a Hank Shocklee se svým bratrem Keithem založili svůj vlastní label a produkční firmu "Shocklee Entertainment". Následující rok měl být ve znamení návratu na scénu. Vnímání nového alba "Muse Sick-N-Hour Mess Age" negativně poznamenal mimořádně nepříznivý postoj nejvýznamnějších amerických hudebních časopisů Rolling Stone a The Source, které uveřejnily své kritiky ještě před tím, než byla deska vůbec uvedena na trh. Přípravy na nové turné byly zpožděny kvůli motocyklové nehodě Terminatora X, při níž si zlomil obě nohy. V polovině devadesátých let se Public Enemy uchýlili do ústraní. V roce 1995, když došlo k ochlazení vztahů skupiny s labelem Def Jam, odvolal Chuck D skupinu z turné. Během roku 1997 přeuspořádal sestavu produkčního týmu The Bomb Squad a zahájil s ostatními členy práci na novém albu. Na jaře 1998 nastal velký návrat, když Public Enemy uvedli nejprve kompilaci "Bring the Noise 2000, Vol. 1" a o měsíc později soundtrack "He Got Game" ke stejnojmennému filmu Spikea Lee. Soundtrack, považovaný spíše za plnohodnotné album, zaznamenal nejlepší recenze od Apocalypse 91. Z toho roku stojí za zmínku ještě dvě události - turné Smokin' Grooves a definitivní rozchod s Def Jam. Kapela opustila svůj dlouholetý label proto, že nebyl schopen respektovat Chuckovy snahy o využití revolučních možností Internetu. Předposlední album "There's a Poison Goin on..." z roku 1999, vydané u Atomic Pop, si tak mohli posluchači pořídit již na Internetu ve formátu MP3 dokonce dříve, než na tradičních zvukových nosičích (kromě toho album vyšlo rovněž ve formátu MP3 i na médiích ZIP). Loni, po třech letech, vydali zatím album "Revolverlution", směs nových tracků, remixů a živých nahrávek.

Stylizace skupiny a její vyhraněné politické postoje musely zákonitě upoutat pozornost amerických vládnoucích vrstev - v září roku 1990 vyšlo najevo, že se Public Enemy objevili ve zprávě FBI pro Kongres, zkoumající "vliv rapové hudby na národní bezpečnost." Public Enemy působili od začátku kariéry vždy jako předvoj hip-hopu, rapovali o otázkách rasy, hněvu a nerovnosti, stranou jejich pozornosti nezůstaly ani nešvary v hudebním průmyslu. Počátkem 90. let, když přestáli bouře kolem obvinění z antisemitismu a dokázali si udržet postavení bez stylistických kompromisů, začalo být zřejmé, že se stali nejvlivnější a nejradikálnější kapelou své doby. Jejich odkaz sahá daleko za hranice hudby, na černou komunitu měl stejně významný vliv, jako na vědomí (a svědomí) bílých. Public Enemy proměnili hip-hop v sílu, napomáhající společenským změnám.

Komentáře

Public Enemy no.1

Fair článek...už se těšim..mír

hmmm

cena je bezna...takze velka:(

nice

mno..az na tu cenu.. LoL

RRdap..

Flejva zas prijede nadrobit kurata!

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování