RONI SIZE - O hip-hopu a New Yorku

px

Pochází z Bristolu, dává si ty nejvychytanější breaky, má ty nejnakažlivější melodie a zastínil i někdejšího krále d'n'b - Goldieho. Roni je hudbou přímo posedlý, ostatní věci skoro neřeší. Získal Mercury Prize v kategorii "The Most Influential Artist". Je univerzální v tom smyslu, že jeho instrumentální muzika postrádá znaky identity, rasy nebo národnosti. Lidé ho považují za reinkarnaci Boba Marleyeho a jemu je úplně jedno, co se o něm píše v New York Times. Zajímají ho přímé reakce lidí, pro které hraje. Nás zajímaly hlavně věci ohledně hip-hopu takže jsem Roniho trochu vyzpovídala.

Jaká byla spolupráce s Redmanem?
"Za tři dny jsme spolu udělali jednu věc. V Americe je hip-hop obrovský, masivní hnutí, a i mně osobně hodně ovlivnilo. Jsem od NY hodně daleko, myslel jsem, že už o sobě všechno vím, a najednou mi zavolá Redman a zeptá se mně, jestli spolu něco neuděláme. Spoluprácí s ním jsem se naučil hodně věcí. S odstupem času to vidím jako opravdu velkou zkušenost, tenkrát jsem z toho byl dost zmatenej. Redman má tu nejvychytanější melodiku na světě. Styl, jakým jeho muzika plyne a jak píše texty je naprosto unikátní. Nikdy jsem neviděl nikoho, kdo by pracoval jako on. Respektuju ho. On, 100% odnož pravého hip-hopu, přišel a zahrál to, co obyčejně, akorát v jiném tempu. Musím respektovat lidi jako je Redman, Method Man a Bahamadia, kteří chtějí experimentovat s tím, co je pro ně velmi osobní a cenné, víš, co myslím."

Vidíš v budoucnosti nějaké podobné spolupráce?
"Určitě. Domlouvali jsme se zase nedávno na něčem s Method Manem. Mám své vlastní MC´s a dělal jsem pár věcí s Dynamite. Jsme producenti a chceme vydávat věci, který mají energii, ať už je to Redman, Method Man, nějakej typ z Jamajky nebo operní pěvec. Proč ne."

Co New York?
"Pamatuju si, jak jsme sedávali ve studiu... Já, Krust, Suv-we a představovali jsme si, co pro nás New York znamená. Všichni jsme to viděli stejně. Na albu New Forms je takovej sampl "příští zastávka je Harlem". Ten zvuk vlaků... Ovlivnili mě lidi z Afrika Islam a Zulu beat a kazety od WBLS. Předtím, než vznikl hip-hop se část mojí rodiny odstěhovala do Ameriky. Začali mi posílat kazety z Jamajky, různý nahrávky hip-hopu a pirátských rádií. Z toho jsem vycházel. Každý tam měl přezdívku - pseudonym, všichni mluvili o tom, jak jezdí ve svých cadillacích s velkejma reprákama vzadu... lidi si volali o písničky pro svý kámoše, mně to připadalo, jako by všichni poslouchali to samý rádio, který zase zpětně hrálo pro svoje lidi. Obrovsky provázaný. Když jsem tam byl poprvý, vlastně jsem ani nevěděl, co tam dělám. Nemyslím si, že je to nějaký pohodový místo, ale je tam spousta energie. Strašně moc. New York mě fascinuje. Podruhý jsem tam byl pracovně a teď už tam jezdím normálně hrát. Projít se v těch ulicích, pokochat se graffiti věcma a přejít Brooklyn Bridge. Jinak znám jenom pár míst na Manhattanu, vesměs obchody s deskama."

Původně jsi dělal hip-hop, ne?
"Jasně... no, nebyl to ale pravej hip-hop, protože hip-hopu jsem až tak nerozuměl. Texty plný násilí, zbraní a nadávek... tak jsem začal vypouštět z muziky vokály. Všechny ty děti s bejsbolkama dozadu říkaly "Fuckin´ bitch ho" a tak podobně... A já na to: "HE?" Prostě jsem o tom nebyl přesvědčenej. Začaly se mi líbit nástroje a dělal jsem jenom instrumentální hip-hop. Brzy mně to ale začalo nudit. Od hip-hopu jsem ale převzal sounáležitost. Dobře to vystihuje slovo "collective". Vlastně jenom sbírám nápady a zvuky, to je všechno. Hip-hop byl odvozenej od ranných Kraftwerk a Bambaaty. Celý to pochází z elektronický muziky 80. let - lidí, co využívali automatický bubeníky a podobný věci. A teď se to zase posouvá dál. Sem a tam. Tak vznikaj všechny současný hudební směry. D´n´b dluží hodně raggae, hip-hopu a lidem okolo soundsystémů a jejich nápadu používat dubový vinyly a aparatury schopný zahrát frekvence, který si doma na stereu prostě nezahraješ. Jak poznáš, že tam ty zvuky jsou? To máš jako když to někdo pořádně ohulí a z ničeho nic ti vylezou basy, který na normálním stereu nemůžeš slyšet. Nebo lidi úplně zdeformujou vejšky, takže máš pocit, jako by se ulamovaly. Jde o ten správnej mix, kterej jsou i s minimálním vybavením schopný udělat lidi z amerických ghett."

Ty, Krus i Suv máte všichni dredy, jde o nějakej hlubší vztah k rastafarianismu?
"Je to víra v sama sebe. Moje vlasy jsou spíš symbolem. Vždycky jsem si chtěl dokázat, že můžu něčím být a tam, odkud pocházím pro to nebyly žádný příležitosti. Takže moje dredy jsou jenom takovou zkouškou. Snažím se sám sebe respektovat. A fakt mi to dodalo sílu, energii, abych vytrval v tom, co dělám. Naše vlasy jsou symbolem naší síly. Rastafarianismus není v tom, jaký máš vlasy, ale v tom, co máš v srdci. Na Jamajce je hodně rastamanů, co jsou dohola :-)!"

Jak to vidíš s muzikou obecně do budoucna?
"Fascinuje mně představa toho, co tady bude třeba tak za deset let. Co budou dělat lidi, který vyrostli na Wu-Tang, na nás a na junglový scéně. Tyhle děti naprosto přeskočily funk, jazz, rock a podobně a vpadli přímo do těch největších vychytávek."

Jaký jsou tvoje nejoblíbenější hip-hopový kapely?
"Wu tang jsou skvělí, Redman ještě víc. Hip-hop se ale tolik změnil... Ja prostě teď dělám do beatů :o)"

Komentáře

Nene

..ja si myslim, že tomu moc nerozumi! rezpektuju ho jako mistra lamanejch beatu, ale do hip hopu asi moc nevidi....

dphd

jj, Roni je mén, dobry info o nem ...a brzo bude hrat i v nejbru :Q

Jestli ten rozhovor

Jestli ten rozhovor nedělala Lilith, tak by tam měla napsat, odkud ho vzala, eventuelně odkud ho přeložila. Ale jinak Rychta.

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování