Bienále mladého umění ZVON 2010

px

Včera proběhla vernisáž 'Bienále mladého umění ZVON 2010' v prostorách Domu U kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. Mlsněte si něco málo a pak hurá na osobní podporu. Výstava začíná dnes a končí počátkem října.

Bienále mladého umění ZVON 2010 - Vernisáž

30. 6. - 3. 10. 2010 | Út–Ne 10:00–20:00
Dům U kamenného zvonu, Staroměstské nám. 605/13, Praha 1 - Staré Město

Vystavující: Anymade, Ladislav Babuščák, Viera Čákanyová, Kateřina Držková, Epos 257, Laďa Gažiová, Petra Herotová, Katarína Hládeková, Martin Kohout, Gabriela Kontra + Jana Štěpánková, Martin Kubát, Dominik Lang, Vilém Novák, Jan Pfeiffer, Pavla Sceranková, Pavel Sterec + vasil Artamonov, Rafani, Jiří Thýn, Toy_Box, Vladimír Turner
Kurátor výstavy: Tomáš Pospiszyl

Cílem Bienále mladého umění ZVON 2010 je představit veřejnosti mladé umělce současnosti, s důrazem na co nejširší spektrum tvůrčích přístupů. Zastoupené umělce nespojuje jedno téma nebo podobný formální jazyk. Při jejich výběru byl naopak kladen důraz na co největší rozmanitost, vedený snahou překlenout zavedené vnímání výtvarného umění a ukázat jeho návaznost na další oblasti kultury. Na výstavě se tak vedle obrazů, fotografie či konceptuálního umění objeví i komiks, street art, dokumentární film nebo hudební videoklip.

Výstavy se zúčastní dvacet umělců. Někteří z nich již za sebou mají řadu domácích i zahraničních úspěchů a jsou považováni za nadějné představitele českého umění. Jiní doposud téměř nevystavovali a jsou širší veřejnosti neznámí. Oproti předchozím bienále se věková hranice posunula směrem k mladším ročníkům, řada z vystavujících doposud studuje. Vedle klasických uměleckých škol, jakými jsou pražská Akademie výtvarných umění nebo Vysoká škola uměleckoprůmyslová, se na bienále poprvé ve větším množství uplatňují i umělci z FAMU a z dalších škol mimo hlavní město. Pět umělců má své kořeny na Slovensku, i když dlouhodobě žijí a pracují v České republice.

Nepřehlédnutelným prvkem řady projektů je jejich kolektivní charakter. Umělci již nepracují v osamělosti ateliéru, ale svá díla realizují ve spolupráci s ostatními tvůrci, nebo za přispění veřejnosti, jež se tak stává jejich spoluautorem. Tradiční způsob kolektivního přístupu reprezentuje skupina Rafani, do které se sdružilo několik tvůrců umělecky aktivních i jako jednotlivců. Zájem o zkoumání stejného tématu k sobě přivedl fotografky Gabrielu Kontra a Janu Štěpánovou, jež dokumentují rozmanité možnosti rodinného soužití. VJ Kolouch svůj hudební videoklip realizoval ve spolupráci se studiem Anymade. Katarína Hládeková zorganizovala "výstavu ve výstavě", na kterou pozvala své umělecké přátele. Jejich projekty nainstalovala do speciálně vytvořených miniaturních galerií. Pavel Sterec nebo Vladimír Turner se každý po svém stali centry produkčně i koncepčně náročných aktivit, jejichž uskutečňováním zkoumali fungování společenských mechanismů a možnosti umění do těchto mechanismů vstoupit.

Nepřekvapí, že dalším spojujícím prvkem mnoha děl je zájem o sociální otázky, o různé, často osobní analýzy světa, ve kterém žijeme. Film Viery Čákanyové nahlíží na téma lidské paměti v emotivním příběhu pacientky s Alzheimerovou chorobou, jejíž osobní boj se zapomínáním má i nečekaně celospolečenský přesah. Zkoumání totalitní minulosti nebo sociální, rasové či genderové diskriminace v současnosti ovšem nemusí mít nutně traumatizující efekt. Umění je platformou, která umožňuje o podobných otázkách hovořit, ať už dokumentární, nebo vysoce stylizovanou formou. Hned v několika dílech na výstavě najdeme budovy nebo městské prostředí. Dům jako symbol domova i soužití s ostatními lidmi se objevuje v malbách Ladi Gažiové, ve videu Jana Pfeiffera nebo v komiksu autorky Toy_box.

V neposlední řadě mladí umělci obracejí pozornost k umění jako takovému: Jiří Thýn ve svých abstraktních fotogramech nahlíží na samu ontologii fotografického obrazu, kdežto snímky Ladislava Babuščáka demonstrují schopnost fotografického média zprostředkovat krásu. Umělecké postupy na hranicích objektu, videoartu, kresby, textu, fotografie a performance jsou typické pro díla Pavly Scerankové, Kateřiny Držkové, Martina Kohouta, Petry Herotové či Martina Kubáta. Počítačová animace Viléma Nováka vznikla speciálně pro prostředí Domu U Kamenného zvonu, jehož schodiště změní v oživlou promítací plochu. Místně i časově specifické dílo vytvořil i Dominik Lang. Jeho instalace ve foyeru výstavy reflektuje celé bienále, ve kterém autor vyhotovil různým způsobem posunuté repliky vystavovaných děl.

Novinkou letošního bienále bude rozsáhlá prezentace výstavy na internetu.

Bienále mladého umění ZVON 2010
Bienále mladého umění ZVON 2010

Bienále mladého umění ZVON 2010 (29.6.2010) | foto © Ziff, ToyBox

  • SU_001
    SU_001
  • SU_002
    SU_002
  • SU_003
    SU_003
  • SU_004
    SU_004
  • SU_005
    SU_005
  • SU_006
    SU_006
  • SU_007
    SU_007
  • SU_008
    SU_008
  • SU_009
    SU_009
  • SU_010
    SU_010
  • SU_011
    SU_011
  • SU_012
    SU_012
  • SU_013
    SU_013
  • SU_014
    SU_014
  • SU_015
    SU_015
  • SU_015-1
    SU_015-1
  • SU_015-2
    SU_015-2
  • SU_015-3
    SU_015-3
  • SU_015-4
    SU_015-4
  • SU_015-5
    SU_015-5
  • SU_016
    SU_016
  • SU_017
    SU_017
  • SU_018
    SU_018
  • SU_019
    SU_019
  • SU_020
    SU_020
  • SU_021
    SU_021
  • SU_022
    SU_022
  • SU_023
    SU_023
  • SU_024
    SU_024
  • SU_025
    SU_025
  • SU_026
    SU_026
  • SU_027
    SU_027
  • SU_028
    SU_028
  • SU_029
    SU_029
  • SU_030
    SU_030
  • SU_031
    SU_031
  • SU_032
    SU_032
  • SU_033
    SU_033
  • SU_034
    SU_034
  • SU_035
    SU_035
  • SU_036
    SU_036

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování