MASSAKR - hororový filmový minifestival
Ne nejlepší, ale pragmaticky nejvhodnější v dnešní době, kdy se hrůza stává komercionalizovanou. Lovecraft jako brána do záhrobí! Film, který není filmem, protože 90% filmů bylo natočeno na médium, které se už dnes nepoužívá a s tímto médiem souvisí jejich působivost. Na druhou stranu jsme svědky renesance kopírování a restaurování filmů, k publiku se tak dostávají ve formě, v jaké je mohli s největší pravděpodobností vidět jejich první, premiéroví diváci v letech 1913, 1920, 1922 nebo 1980. Film jako spotřební zboží ideálně souzní se současnou situací Lovecrafta v Česku, je to také spotřební zboží, protože neznáme nic z jeho poezie ani nic z jeho proslulé tisícistránkové korespondence. Lovecraft je torzo, jakési nutné zlo, které má omezenou působnost v nakladatelském světě. Ale pořád může být branou někam jinam, iniciačním bodem. Tímto by měla být i tato přehlídka, možná nultý ročník pravidelné akce.
Film, který není filmem, protože 90% filmů bylo natočeno na médium, které se už dnes nepoužívá a s tímto médiem souvisí jejich působivost. Na druhou stranu jsme svědky renesance kopírování a restaurování filmů, k publiku se tak dostávají ve formě, v jaké je mohli s největší pravděpodobností vidět jejich první, premiéroví diváci v letech 1913, 1920, 1922 nebo 1980. Film jako spotřební zboží ideálně souzní se současnou situací Lovecrafta v Česku, je to také spotřební zboží, protože neznáme nic z jeho poezie ani nic z jeho proslulé tisícistránkové korespondence. Lovecraft je torzo, jakési nutné zlo, které má omezenou působnost v nakladatelském světě. Ale pořád může být branou někam jinam, iniciačním bodem. Tímto by měla být i tato přehlídka, možná nultý ročník pravidelné akce.
Přehlídka zaměřená na to nejvlivnější a nejlepší z historie filmového hororu. Rozložena na tři dny – večery, po třech titulech (původní záměr byl širší, až na hranici filmového festivalu, ale vzhledem ke krátké časové lhůtě reálně zhola nerealizovatelný).
Uvidíte horor, kdy ještě nebyl hororem, protože jej tvůrci netočili se záměrem obohacovat nutně omezený žánr, ale naopak komentovali situaci kolem sebe. Expresionimus – motiv války, dekadentní chandra z pocitu vlastní existence.
Pak přijde anglosaský svět, ryze oddechová, žánrová záležitost komentující situaci outsidera Lovecrafta ve filmovém světě. Od neznámé postavy, která musí být prezentována pod jiným slavným jménem, přes psychedelickou hrůzu halucinogenních 70. let až ke krvavé grotesce kdy horor hraničí s černou komedií.
Vrcholem se stane Itálie, svět divoce křížící komerční film s autorskou výpovědí. Odhalení skryté podstaty Lovecrafta, který se v tomto případě nestává zfilmovanou kopií literární předlohy, ale proniká do morku samotné hrůzy a je jí neocenitelnou inspirací.
Nezbývá než věřit, že po tři večery v rámci omezených možností budou promítnuty klasické ukázky filmové hrůzy, výběr těch lepších titulů z toho nejlepšího co se nabízí. Sice digitální projekce, domácký televizní formát ale rozptýlí velké plátno a především kolektivní divácká účast.
Program festivalu
14. 2. 2017 | NĚMECKO – EXPRESIONISMUS
Tři nejlepší příklady z desítek vynikajících titulů vzniklých v období pantomimické kinematografie, kdy gesto svou výmluvností mnohonásobně předčilo slovo. Léta 1913 až 1922, kdy tyto filmy ovládly kinosály, patřily k formování Lovecrafta jako píšící individuality. Expresionistické filmy dodnes nezestárly a naopak předčí svou hloubkou cokoliv jiného, co vzniká v dnešní spotřební době. Neocenitelnou součástí těchto sice německých snímků je jedinečný pražský element nebo slovenská příroda.
16.30
Přednáška Martina Jirouška: VALENTÝNSKÝ MASSAKR
Horor a jeho struktura poznání, tedy příběh hrůzy od doby romantismu, přes dekadenci až k postmoderně.
18.30
Kabinet doktora Caligariho (Das Cabinet des dr. Caligari, 1920)
Všude kolem nás jsou duchové,“ touto větou začíná legendární „kabinetní horor“ koncipovaný jako existenciální výpověď z poválečné hrůzy. Jeho neocenitelnou součástí je osobní pražská zkušenost, která se promítá do jeho kuboexpresionistického labyrintu pokroucené mysli. Lovecraft a jeho ghetto!
20.15
Pražský student (Der Student von Prag, 1913)
Zrcadlový přízrak pronásleduje nejlepšího šermíře z Prahy. Student Balduin má jednu jedinou slabinu, je beznadějně zamilován, podaří se mu porazit temné mocnosti? Patrně nejvýznamnější film světové kinematografie natočený na autentických místech v Praze, za přispění českých herců a pod taktovkou nejkontroverznějšího spisovatele 20. století Hannse Heinze Ewerse. Lovecraft a jeho přímá inspirace démonickou Evropou! (MJ) Film bude promítán s původní hudbou z roku 1913!
22.00
Upír Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, 1922)
Z primitivního hlediska zdařilá adaptace Draculy, z esoterického náhledu mistrovské dílo pod vlivem tajných řádů. Stále aktuální výpověď o Evropě zmítané v šílenství a pod nadvládou neznámého predátora z východu. Zárodek Lovecraftova Necronomiconu pod prizmatem tatranské přírody a středověké gotiky. (mao) Film bude promítán s původní geniální hudbou Hanse Erdmanna jako v okamžiku premiéry roku 1922!
15. 2. 2017 | ANGLOSASKO – LOVECRAFT
a svět komerční kinematografie
18.30
Strašidelný palác (The Haunted Palace, 1963)
Asi nejlepší Lovecratovo dílo Případ Charlese Dextera Warda v rutinní režii a produkci krále nezávislé kinematografie Rogera Cormana. Lovecraftova cesta k filmu byla složitá, aby se v roce 1963 dostal na stříbrné plátno, musel mu výpomoci slavnější kolega Edgar Allan Poe.
20.15
Hrůza v Dunwichi (The Dunwich Horror, 1970)
Psychedelie jako nejlepší recept na neviditelnou hrůzu. Jedna z prvních regulérních adaptací Lovecraftova díla. V tomto případě si můžete ověřit výslovnost jmen mistrových podivných bytostí z rodu Cthulhu.
22.00
Re-Animator, 1985
Kultovní masakr z produkce Empire Picture, desítky litrů krve, utržené mluvící hlavy a jedno jediné zelenkavé sérum. Herbert West v neodolatelném podání Jefreye Combse. Moderní Lovecraft s nakažlivým černým humorem.
16. 2. 2017 | ITÁLIE – TEMNOTA
Tři filmy a tři režiséři, který navždy změnili svět komerční kinematografie.
18.30
Caltiki, the Immortal Monster (Caltiki - il mostro immortale, 1959)
Mayské pyramidy, ztracená výprava, beztvaré monstrum! Jedinečný koncert kongeniální dvojice Riccarda Fredy a režírujícího kameramana Maria Bavy. Předloha pro filmy jako Cannibal Holocaust nebo Záhada Blair Witch.
20.15
City of the Living Dead (Paura nella città dei morti viventi, 1980)
Spiritistická seance - Dunwich, místo, kde se právě oběsil páter Thomas. Z hrobů vylézají živí mrtví… Vrcholné dílo Lucia Fulciho, které vzbudilo rozruch přemírou násilí. Pocta surrealistickému filmu, záměrná absence logického vyprávění, sled krutých záběrů, pocta Antoninu Artaudovi a mimo jiné také Lovecraftovi. Pozor! Film obsahuje scény, které vám doslova budou vrtat hlavou!
22.00
The Beyond (…E tu vivrai nel terrore! L'aldilà…, 1981)
Film jako splynutí formy s obsahem. Jižanský horor a nechvalně proslulý snímek, který byl dlouhodobě zakázán například ve Velké Británii nebo se dodnes nesmí veřejně promítat v Norsku. Širokoúhlá podívaná (cinemascope) s neopakovatelnou atmosférou bizarní úzkosti, v krásných technicolorových barvách. Zřejmě nejznámější horor Lucia Fulciho z jeho pozdějšího období, vrcholná forma pracující se střihem a hudbou (Fabio Frizzi). Otevřeme společně s hrdinkou příběhu prokletou knihu Eibon a vydejme se do Lovecraftovy makabróní říše! (mao)
MASSAKR
hororový filmový minifestival
14. - 16. 2. 2017
Kino Výtvarných Umění, U Akademie 172/4, 170 00 Praha 7-Bubeneč
vstup zdarma / projekce v původním znění s titulky
Festival je doprovodným programem výstavy Život je bolestný a přináší zklamání, Massakr vol. 1, Lovecraft v Trafo Gallery (27. 1. - 5. 3. 2017).
Komentáře
Poslat nový komentář