Jakub Matuška aka Masker - Voni mu rostly z uší stromy!
Reportáž z vernisáže výstavy Jakuba Matušky aka Maskera, letošního vítěze ceny 333 Národní galerie, nazvané Voni mu rostly z uší stromy!. Osobně ji můžete v prostorách galerie Dvorak Sec Contemporary (Dlouhá 5, Praha) navštívit do 20. dubna.
Jakub Matuška aka Masker
Voni mu rostly z uší stromy! / Tree Growing from His Ear!
Galerie dvorak sec contemporary si s potěšením dovoluje oznámit zahájení první sólo výstavy Jakuba Matušky (1981), jednoho z nejvýraznějších talentů mladé generace, kterého může veřejnost znát také pod uměleckým pseudonymem Masker. Jeho charakteristické figurky naleznete na jeho streetartových realizacích na zdech v Praze, ale i Londýně, New Yorku.
I přes svou graffiti minulost Masker ukončil pražskou Akademii Výtvarných Umění v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla (2003 - 2009) a během studia absolvoval také studijní pobyty na Cooper Union v New Yorku a na Middlesex University v Londýně, které mu poskytly náhled do aktuálních trendů a přispěly k jeho osobnímu malířskému obohacení. Obě školy patří mezi prestižní vynikající instituce, které poskytují kontakt s bohatým tvůrčím prostředím a rozvíjí potenciál svých talentovaných studentů. Matuškova tvorba se na českém oficiálním poli etablovala, a i když je jenom dva roky po škole, a v současné době je považován za jednoho z nejzajímavějších malířů mladé generace. V roce 2011 získal Cenu NG 333, kterou uděluje Národní Galerie nejlepšímu mladému umělci do 35 let. V roce 2010 byl nominován mezi finalisty Ceny Chalupeckého, kde patřil mezi favority soutěže, i přesto že tato soutěž malbu dlouhodobě spíše přehlíží. Spolu s dalšími pěti graffiti a street art umělci Jakub Matuška úspěšně reprezentoval Českou republiku na Expo 2010 v Šanghaji. Po výstavě v dvorak sec contemporary bude Masker prezentoval svá díla na první samostatné výstavě v Red Gallery v Londýně.
Vizualita Maskerovy tvorby vychází z jeho streetartových figurálních realizací. Šíře jeho talentu se dále rozbíhá do fotografie, videa, instalace i do objektů. Nejpodstatnější složku Maskerovy tvorby však představuje malba, která nabývá po ukončení studia na stále větší preciznosti a přesvědčivosti. Jakub Matuška se vyjadřuje prostřednictvím klasického závěsného obrazu, do kterého však také implementuje technické prvky stret artu. Maskerova plátna vznikají ale také v návaznosti na velikány moderní malby Pabla Picassa nebo Marca Chagala. Všeobsáhlost jeho světů však také konvenuje s pozdně středověkým malířstvím; pozorujeme reminiscence na Cranacha a živost barev a gest s meziválečným proudem německého expresionismu. Výrazným podtónem působí také surrealistické aluze.
"Masker na svých plátnech zobrazuje pružný, tekoucí a rozplývající se biomorfní svět; vkládá nejen prostory do prostorů, ale i děje do dalších dějů. Pro jeho přístup je dlouhodobě typická táhnoucí se zaplněnost obrazového pole, dramatizovaná střídáním různých pohledů. Přitahují ho průniky nejrůznějších prostředí, přesahy do dalších oblastí, vyvolávající úvahy o tom, co může být za rohem, jenž je již zraku skryt. Masker přenáší všední příběhy do nevšedního světa, v němž se tragické prolíná s komickým, jemné s krutým, radostné s bolestným, občanské s bájným." Karel Srpa
Komentáře
!!!
!!!
Poslat nový komentář