Kdo si hraje, nezlobí

px

Dříve si třicátníci hráli s hračkami svých dětí, dnes se zakládáním rodin otálejí, a proto jim nezbývá než pořídit si hračky vlastní -nedávno propadli mánii zvané vinyl toys či vinyláčci.

Do Česka vinyláčci pronikali pomalu, ale už jsou tu a v celé své parádě. V Brně byl před čtyřmi lety založen internetový obchod B. Fly, který podle zahraničních vzorů spolupracuje s výtvarníky, jimž poskytuje čistou materii i kupce finálních produktů. Některým dospělým „dětem“ figurky za zhruba pětistovku slouží jako prostorová plátna, jiným jako sběratelské artefakty. Traduje se, že u kolébky vinyl toys stál ilustrátor Michael Lau z Hongkongu, který pomaloval figurku robota ze seriálu Transformers. Bylo to začátkem devadesátých let, Michael Lau právě dokončil školu a začal pracovat pro hongkongský East Touch Magazine, který přinášel zpravodajství z hiphopové komunity.

Vinyloví kluci z ulice Lau pro časopis kreslil postavičky, které začal v roce 1999 převádět z papíru do prostoru. Tak vznikly první dvanáctipalcové figurky skateboardistů, snowboardistů, graffiťáků, dýdžejů a raperů - zkrátka „cool“ kluků z ulice. Představitelé jednotlivých skupin mají charakteristické značkové oblečení, včetně pečlivě zvolených typů tenisek. Lau vytvořil několik sérií, z nichž nejzajímavější a nejdokonalejší jsou Gardeners. Vzniklo jich už přes sto a někteří mají podobnost s reálnými postavami, například Gardener číslo 49 je inspirován basketbalistou Michaelem Jordanem, který je ikonou hiphopové scény.

Ačkoliv původně přišly vinylové hračky z Asie, brzy svět uchvátila americká firma Kidrobot, která dnes diktuje „vinylová“ pravidla. Firmu založil v roce 2002 Paul Budnitz, programátor, vystudovaný fotograf a filmař. Když uviděl snímek limitované kolekce japonských figurek, jež se prodávaly uvnitř balení s cereáliemi, ucítil v nich velký potenciál. S ilustrátorem Tristanem Eatonem společně v roce 2004 navrhli dvě základní postavičky, jež se staly legendou. Dunny je zajíc s velkou hlavou, Munny podivná opička. Dunny existuje jen v limitovaných sériích, což zvyšuje cenu i adrenalin v krvi kupců a účastníků internetových aukcí. Budnitz totiž sám vybírá umělce, kteří tuto postavičku dále upravují a prodávají skrze jeho obchod. Oproti tomu opička Munny se prodává i v provedení Do-it-Yourself (DIY) neboli udělej si sám.

Figurku z bílého vinylu si může koupit každý a naložit s ní podle svého. Materiál je lehký, ale pevný. Dá se proto pomalovat barvami, fixami či sprejem. Lze do něj také vrtat, řezat či jej doplňovat dalšími hmotami. S výsledkem se lze pochlubit v mnoha internetových fórech, kde lze zároveň čerpat inspiraci a rady ostatních. Museum of Modern Art (MoMA) v New Yorku před třemi lety koupilo od firmy Kidrobot třináct postaviček a zařadilo je do stálé expozice.

Čeští vinyláčci na tahu Tuzemský vinylový trh je sice malý, ale najde se na něm řada pozoruhodných osobností, které si už dokázaly získat respekt i v zahraničí. Provozovatel obchodu B. Fly Stanislav Blecha potvrzuje, že Munny předělaný od českého umělce Pasty Onera byl prodán do Kanady. „U nás zatím byla vždy jako první prodána díla od Gyzmoe, známého jako LA4, který je uznáván jak v graffiti, tak i v hudební hiphopové scéně,“ doplňuje Blecha.

Hvězdou českých vinyl toys je ale především Alexander Gürlich, známý pod pseudonymem Fshizz. Kdysi byl prý vedoucím modelářského kroužku, později propadl graffiti. Měl však pravidlo, kterého se držel - třikrát a dost. „Jakmile mě za graffiti potřetí chytli, rozhodl jsem se toho nechat,“ říká dnes zaměstnanec exekutorského úřadu.

Vzpomíná, jak v časopise o hip hopu objevil vinylové figurky a zcela jim propadl. „Je to vlastně trojrozměrné plátno, které poskytuje řadu možností,“ vysvětluje. Na rozdíl od ostatních, kteří jen upravují zajíce a opice, Gürlich vyrábí i vlastní postavičky. Některé jsou roztomilé, jiné drsné až morbidní. Má za sebou experimentování, včetně nebezpečných chemických pokusů při hledání ideální hmoty a při vývoji forem.

Pražský concept store Galerie 66 v Konviktské ulici na jaře představil Gürlichovu tvorbu, čímž se vinyláčci dostali do povědomí veřejnosti. (Několik postaviček je v obchodě stále k vidění i ke koupi.) Z počátku byla Galerie 66 také konzultantem internetového obchodu B. Fly, pro který hledala vhodné umělce.

„Nejpočetnější skupinu našich zákazníků tvoří lidé v rozmezí 25 až 35 let. Muži mírně převažují,“ říká majitel obchodu B. Fly.

Snem Alexandra Gürlicha je, aby na figurky, které vyrobí, malovali další - stejně jako na Munnyho od firmy Kidrobot. Pokud vše dobře dopadne, měly by být nové české vinyl toys představeny v rámci říjnového Designbloku.

Figurku z vinylu si může koupit každý. Dá se pomalovat, lze do ní vrtat nebo řezat. Výsledkem se můžete pochlubit na internetu.

zdroj: Tereza Kozlová | www.lidovky.cz

PhatBeatz k tématu: 

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování