Hiphopová komunita láká velké společnosti
Stoupající obliba českého hip hopu znamená pro potravinářské, fastfoodové nebo oděvní firmy velkou výzvu.
Marketinkoví experti velkých nadnárodních firem, které se zaměřují na teenagery, řeší v České republice složitý problém. Jakým způsobem využít marketinkový potenciál hiphopové hudby? Na jedné straně tu existuje možnost obchodně zasáhnout rostoucí fanouškovskou základnu hip hopu, na druhé straně společnosti narážejí na nedůvěru důležitých kapel a organizátorů a odpor proti komercionalizaci.
Hip hop v současné době v tuzemsku zaznamenává velký nárůst popularity. Roste počet posluchačů tohoto žánru, přibývá kapel a hudebních titulů.
Fanoušci si současně mohou vybrat z široké nabídky hiphopových koncertů - například dnešní koncert amerického rappera Cappadonny v pražském Abatonu nebo nadcházející festival 360ř Hip hop v Praze. Největší akce loni v létě - festivalu Hip hop Camp - se zúčastnilo kolem osmi tisíc návštěvníků.
Ti všichni jsou ideální cílovou skupinou pro společnosti, zabývající se výrobou cukrovinek, nápojů, módního oblečení, elektroniky nebo vydáváním hudby. "Hiphopový segment je pro nás zajímavý, vzhledem k tomu, že věková skupina teenagerů má pro Coca-Colu z marketinkového hlediska klíčový význam," potvrdil Zdeněk Vilímek, regionální ředitel Coca-Coly pro vnější vztahy a komunikaci v České republice.
Přesto si hiphopoví promotéři a největší hudební skupiny postavili hlavu: spolupráce s velkými firmami by pro nás znamenala ztrátu identity, říkají. "Nemáme nic proti reklamě, ale hlídáme si spojení s velkými firmami. Odmítli jsme spoustu nabídek od všech Pepsi-Col, Coca-Col nebo McDonald's," uvedl v českém hiphopovém časopisu Bbarák hudebník Indy, člen populární formace Indy&Wich.
Podobný názor má rapper Orion, člen skupiny Peneři Strýčka Homeboye. "Nabídky major labelů byly vždy nehorázně nekorektní. Dnes k nim stále nemám důvěru," prohlásil Orion ve stejném periodiku. Většina kapel si tak vydává desky na vlastním labelu, jako právě Peneři na Terorist? Records nebo Indy&Wich na značce Mad Drum.
Z nadnárodních gramofirem tak na hiphopovém boomu vydělala pouze Universal Music, která ve světě vydává taková esa žánru, jako jsou rappeři Eminem, 50 Cent nebo 2Pac. V Česku se labelu podařilo podepsat smlouvu s kapelou Chaozz.
Podle marketinkového ředitele Miloslava Zýky se čtyř desek Chaozzu dosud prodalo kolem 100 tisíc kusů. "Měli bychom zájem i o další hiphopové kapely. Ty však spolupráci odmítají, protože se obávají, že ztratí nezávislost," uvedl Zýka.
Zájem o marketinkové využití hip hopu má i řetězec rychlého občerstvení McDonald's. "Tento styl hudby je velmi populární a odpovídá naší strategii. Zajímá hodně mladých lidí, kteří jsou pro nás jednou z cílových skupin zákazníků," řekla mluvčí McDonald's Drahomíra Jiráková.
"Nárůst fanouškovské základny vzbuzuje u průkopníků hip hopu v Česku obavy vzhledem k tomu, že větší části mladých fanoušků velké firmy snáze vnutí své výrobky, nebo skupiny, které nejsou příliš kvalitní. Zatím mi není znám případ, kdy by se český interpret upsal velké firmě typu Pepsi-Coly," říká redaktor Bbaráku Ondřej Rynda.
Tuzemské firmy si dovedly spočítat výnosnost hiphopového stylu i podle zahraničních příkladů. Především ve Spojených státech hip hop patří k nejpopulárnějším hudebním žánrům vůbec.
Podle posledních čísel organizace Recording Industry Association of America se hip hop stal druhým nejoblíbenějším žánrem hned po rocku. V roce 2002 preferovalo v USA škatulku rap/hip hop 13,8 procenta hudebních konzumentů, zatímco pop uvedlo pouze devět procent fanoušků.
Hip hop se rovněž objevuje v reklamách velkých nadnárodních společností. Například již zmíněná Coca-Cola využívá spoty s hip-hopovou hudbou k propagaci jak klasické coly, tak nového nápoje s vanilkovou příchutí.
Autor: Aleš Borovan / www.ihned.cz / Praha (26.1.2004)
Komentáře
NEDEJ BOŽE ABY SE KOMERCE
NEDEJ BOŽE ABY SE KOMERCE DOSTALA I DO HIPHOPU.KOMERCE JE SHIIIIIIIIIIIIIIIIIT.
snad to tak nedopadne...
V prvý řadě chci poděkovat andremu,že se nenechal těmahle komerčníma blbečkama vtáhnout do
p(rdele)arty...Jinak muj osobní názor je,že i když někdo pro ně tu reklamu udělá-tak to hoper tělem i duší určitě nebude a my budem akorát vědět,že naše stýlo vydrží!Zdravý jádro tu vždycky bude a já v něm zůstanu!HH underground 4Ever!!!Mýho směru se nikdy nevzdám!
výzva
Prosim vsechny, ktery tvori, nebo tvorit budou (a treba o tom jeste nevi) aby meli oci na stopkach!! Udelas treba jenom hudbu k reklame na mc'.. a spoustu prace nejen na tobe samotnym ale i prace ostatnich co tvorej je v prdeli.. Pomoc blizi se zatraceni!!!
k čemu to...
V MC Donaldovi se nazeru jako vsude jinde jsem se nazral a neresim. Ale aby naky jidlo nebo piti podporovalo kulturu ve ktery kazdej den ziju a spim, k čemuž se taky potrebuju najist, tak bych si asi nevybral zadny jidlo...
Pro hip-hop v tom nevidim zadnej prinos, nez to ze se vsude objevi billboardy Hiphopaci jedi u MCDonadls (+fotografie s hubou plnou hranolek jiz zminovaneho "bighopera" L. Marese.
Nejvetsi prinos z toho bude mit ta firma ktera se zmocni nasi kultury - proste jak nas nekdo uvidi na ulici s kapucou a volnejma kalhotama tak si rekne aha ten ji taky tam a nebo tady a budem proste reklama a obri masinerije na komerci jako to delaj jini! A hip-hop uz nebude nikdy to co to bylo (Alespon v nasich korenech!)
gdyby..
gdyby aspon nechteli yenom wydelat dalsi love ktereych uz may beztag dost, a gdyby ty wydelany love pouzili na neco podanyho ne yen ta ty dylsi sracky....
Ty zmrdi nemaj jeste dost
Ty zmrdi nemaj jeste dost prachu tak se serou do vseho je mi to jedno ale vadi my ze nekomu nekdo neco nuti a jeste se tvari tak laskave ale kdo ma rozum a nejde mu v zivote jen o prachy tak je v klidu neda ze sebe delat ovci peace G
Verim!
Verim,ze spouta HIP-HOPovejch kapel ktery vedejj proc to delaj a hnusi se jim ta komunyta zvana komerece(jako me!!!)k tomu aby je koupila nejaka firma jako Mc´ nebo neco podobnyho nikdy nepripustej.Vzdyt tim by podkopavali Ceskymu Hip Hopu nohy a taky tomu co delali nebo co delaj!
Kurva vzdyt vyte vo cem kurva hip hop je!
Nebo ne....?
mc donald si koupil misto
mc donald si koupil misto indyho marese...
...
no to se dalo cekat...uz to balte!
Tak to je děs!
zatím znám pouze jednu Hiphop produkci, která de na ruku kazdymu. Pise se o ni v clanku. Uz vite?
Poslat nový komentář