Kodaň - Malmö

Report trochu z jiného soudku. Tentokrát máte možnost shlédnout virtuální architektonický výlet po těchto dvou severských městech, která jsou propojena druhým největším pevným mostem na světě.
První polovina fotek pochází z dánské Kodaně. Na fotkách je Kulatá věž 200 m vysoká, jenž je umístěna ve staré části Kodaně, ze které je nádherný výhled i na zmíněný most. Věž je známá tím, že nemá žádné schody. Dále procházíte Královskými zahradami se zámkem Rosenborg, kde již začíná jaro a místní lidé se už nemohou dočkat sluníčka. Opodál se nachází Kastellet, nejlépe zachované opevnění v severní Evropě ve tvaru hvězdy. Za těmito zdmi na břehu u moře sedí na kameni mořská víla nejznámější postava z Andersenových pohádek. Cestou zpět na nádraží odkud jsme vycházely, jsme minuly Nyhavn, starodávný přístav hojně navštěvovaný zejména v létě. Určitě byste záviděli švédům jejich pohodlné vlaky, které mají wi-fi, zásuvku u sedadel a polohovatelný podhlavník i dokonce tzv. tichou zónu či automaty.
Pak uvidíte mix fotek z městečka Karslkrona a Kristianstad, jenž nejsou již tolik zajímavé, ale tak mají něco do sebe a hlavně kolem nich se prostírá krásná příroda. Určitě vás zajímá jak je to s alkoholem. V menším městě, velké asi u nás jako Tábor, Kristianstad, kde jsme bydlely na koleji u místních erasmáků, je jeden jediný obchod s alkoholem. Ten je vám prodán na základě prokázání totožnosti a musíte mít víc než 20 let. Tento obchod měl opravdu velkou nabídku a také byl celý prosklený, takže každý byl tak trochu sledován co si bere. Ceny alkoholu se pohybují jako u nás akorát 2,5 dražší. V pátek zde bývaly opravdu dlouhé fronty.
V této oblasti jsou typické pro venkov dřevěné domky, různých barev převážně pak červené s bílou.
Poslední navštívené město Malmö nás zlákalo hlavně 4 roky „starým“ mrakodrapem, nejvyšším budovou celého Švédska. Turning torso od autora Santiago Calatrava, jenž nelze přehlédnout už z Kodaně. Turning Torso stojí uprostřed uměle vytvořené vodní plochy. Samotnou věž tvoří devět krychlí od sebe oddělených volným patrem a posazených na kruhovém betonovém jádru. O stabilitu domu se stará externí “ocelová páteř”. Každé poschodí je proti tomu spodnímu pootočeno o 1,6º. Na celou výšku dává součet 90º a věž tak vzbuzuje dojem, jako by se otáčela kolem své osy. Fasádu z 2800 hliníkových panelů s 2250 okny tvoří konvexní část (kostka) a rovná část (ztužující páteř). Spodní dvě kostky slouží kancelářím a konferenčním místnostem, zatímco horní kostky jsou vyhrazeny pro 147 různých bytů (plocha 45-190 m², měsíční nájem 750-2800 €). Ke konci samotného 4denního výletu po severních zemích jsme navštívily technické muzeum u pevnosti Malmöhus. Každopádně pokud vás trochu navnadily fotky na cestování, doporučuju jet za teplejšího počasí.
Pro zajímavost informace o mostě:
Dohoda o stavbě mostu byla podepsána v roce 1991. Stavba byla zahájena v srpnu 1995, poslední díl mostu osazen 13. srpna 1999. Pro běžný silniční provoz byl most otevřen 1. července 2000 ve 23 hodin, první vlaky vyjely 2. července v 6:09 z Malmö.
Celý přejezd měří 16 km a tvoří ho (z dánské strany): 430 m dlouhý uměle vytvořený poloostrov, tunel měřící přes 3,5 km a vedoucí 10 m pod vodou, 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m dlouhý most zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. Vlastní most je dvoupatrový. Horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním patře se prohání vlaky až 130 km/hod. V nejvyšším místě je koruna vozovky 57 m nad vodní hladinou.
zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Most_přes_Öresund
Komentáře
tady to znam dobre :)
tady to znam dobre :)
Peknej report. Prirazuju na
Peknej report. Prirazuju na dlouhej seznam mist, kam bych se rad podival:)
Poslat nový komentář