NAMES - Revolver Revue
Jan Kloss přináší v Revolver Revue reportáž o prvním pražském mezinárodním festivalu street artu a graffitti.
26. srpna až 12. října loňského roku se v Praze uskutečnil první festival street artu a graffiti v České republice, na který se sjelo mnoho zdejších i zahraničních autorů. V našich poměrech to byla skutečně ojedinělá událost, místní scéna se mohla konfrontovat tváří v tvář s tím nejlepším ze světa.
Výběr účastníků byl bedlivě zvážen, zastoupena byla opravdu široká škála stylů a osobitých přístupů. Z těch nejvýraznějších je třeba zmínit: Zedz (NL; za svou instalaci na piazettě Národního divadla obdržel první cenu udělovanou samotnými umělci a organizátory), KR (USA; známý po světě také jako autor inkoustu Krink, pojednal fasádu Trafačky), Zezao (BR; „proslavil“ se malováním až mysticky působících modrých obrazů převážně v kanalizačním systému Rio de Janeira), Mode 2 (UK; Vltavská), Jana a Vitché (BR; s osobitým, jihoamerickou kulturou ovlivněným stylem obracejícím se k přírodě a její ochraně – tvorba loutek z nalezeného dřeva mu navrací život, Blu (IT; jeho výrazná věc k vidění na Národní třídě), Rebel Ink (IT; kaligrafií ovlivněné graffiti), Honet (FR), Stylekonstruktor (RUS; představili se jako zástupci exaktní konstruované typografie na pomezí latinky a azbuky), Super A (NL; s robotem v noci svítícím), Pike and Nug (SWE), Loomit (DE), Keramik (AUT; Mr. Horse na ZŠ Litvínovská), Hitotzuki (JAP; fasáda Haly C), Akim (DE; s dřevěnými příbytky „nalepenými“ na fasádu Trafačky), Tagtool (AUT; laserové projekce), Brad Downey (USA)… Z domácích zástupců se účastnili například: Point (i jako duchovní otec festivalu a jeden z hlavních organizátorů), Masker (vítěz divácké soutěže s megalomanským piecem na Černém Mostě), Tron („potetované prase“ na Meet Faktory), Bior, Pasta, Marie, Mind, Phoe, Fshizz, Zipper, Udo Kraft a další. V rámci festivalu také vyšel, společně s přiloženým dokumentárním filmem, katalog, kde se můžeme s jednotlivými díly seznámit prostřednictvím velkých fotografií. Bližší informace o festivalu i katalogu naleznete na www.namesfest.net.
Toto vše bylo možné uskutečnit mimo jiné díky řadě sponzorů, celý festival dokonce zaštítil Magistrát hl. m. Prahy. Tato skutečnost byla samozřejmě některými negativně vyzdvihována a provázena slovy o zaprodání se velkým korporacím a následné ztrátě samotné podstaty graffiti. Věc hodná diskuze. Dle mého názoru se akce obdobného rozsahu a významu dá bez sponzorské spolupráce uskutečnit jen velmi těžko. Mnoho ze zúčastněných by na vlastní náklady do naší vzdálené země asi nedorazilo, zajištěním ubytování a částečně i stravy se organizační team nesnažil o nic jiného než o co nejlepší podmínky pro práci vybraných účastníků. Stejně tak se osvědčilo zajišťováním legálních zón pro samotná díla, které byly s velkou rozvahou přidělovány jednotlivým autorům podle jejich věhlasu, schopností i stylu tak, aby práce odpovídaly přidělené lokalitě. To se myslím povedlo a vznikla rozmanitá pouliční galerie otevřená návštěvníkům 24 hodin denně.
Na závěr vyslovuji naději, že letošní první ročník nebyl posledním, neboť takové akce Praze pomáhají zařadit se mezi opravdové kulturní metropole.
Jan Kloss (nar. 1982 v Praze), v současnosti student 5. ročníku ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na VŠUP v Praze. Kromě užité grafiky se nejvíc věnuje fotografii a hudbě (coby DJ). Ukázky z jeho prací vyšli například v časopisech Typografia či Free magazíne a knihách Work! Či Search design!. Revolver Revue publikovala jeho příspěvky v č. 66/2007 (o pouličním designu v New Yorkku) a č. 72/2008 (nejen o vizuálních zážitcích z Japonska). Více na www.zerwox.com.
Komentáře
Poslat nový komentář