Vernon Fine Art - Adam Vačkář / Robert Šalanda

Včera proběhla vernisáž Adama Vačkáře a Roberta Šalandy v prostorách Galerie Vernon a Vernon Projektu. Galerie Vernon je zvláštní svým v evropě ojedinělým pojetím tzv. bytové galerie. Nenápadný činžovní dům, zvonek, 3. patro a byt, ve kterém se cítíte více na návštěvě než v galerii. Doporučuji návštěvu.
Adam Vačkář - Every Day's Resistance / Každodenní vzdor
Vernon Projekt, Heřmanova 12, Praha 7
(Intervence ve veřejném prostoru)
Obraz zaplnil naši skutečnost, která se tím prostě roztříštila. Tato atomizace vyústila ve vrstvení, překrývání a vytváření mnohačetných schémat naší reality. Ta je nyní zónou pohybu, osnovou vzájemně propojených událostí.
Svým rozsahem umělecké bádání Adama Vačkáře není deskriptivním a uzavřeným celkem, ale prostorem nekonečných spojnic, které donekonečna posouvají jeho meze a zábrany, a ve kterém autor raději hledá potenciál využití určité situace, než její modelizaci. Žádné území není ušetřeno. Je třeba využít jeho potenciálu k prozkoumání všech forem jako procedurálních příznaků. Adam Vačkář využívá potenciálu urbanistické situace, Pro galerii Vernon Projekt vytváří efemérní kresbu vápnem na přechodech pro chodce, která se jako přelud rozplyne pod koly projíždějících aut a pod nohami přecházejících chodců.
Být nájemcem kultury (Michel de Certeau) znamená patřit k určitému společenství a k jejím symbolickým pravomocem. Adam Vačkář ve své výtvarné intervenci ve veřejném prostoru toto pojetí pravidel společnosti rozšiřuje. Efemérní kresbou vytváří mikropříběh, přidává novou vrstvu reality, kterou demonstrativně naršuje lineární pojetí karteziánské fatality každodennosti.
Timothee Chaillou

Robert Šalanda - Autor R
Galerie Vernon, Janovského 23, Praha 7
Malíř Robert Šalanda (1976), absolvent ateliéru Jiřího Sopka na pražské AVU, se po období expresivní figurativní malby, období obrazových a kresebných citací a po exkurzu do třetího rozměru (leporela), vrátil k závěsnému obrazu. V něm zhodnotil všechny své dosavadní zkušenosti z mimomalířské činnosti. Vstoupil (po čase) do obrazu s jinými představami o tom, jak má malba vypadat a co má sdělovat. Bylo třeba udělat krok mimo malířské médium, aby se do něho mohl autor opět vrátit, tentokrát s novou zvědavostí a bez únavy, vybaven jasným konceptem. Předností Roberta Šalandy je, že jeho 'nalezený koncept' spočívá na prověřených malířských základech, čímž získává na svébytnosti a nosnosti.
Námět Šalandových prací je zpravidla na první pohled patrný. Jeho potvrzení v názvu obrazu v sobě ohlašuje a stupňuje přítomný autorův ironický odstup a odlehčení, kterým se umělec vědomě brání představě o 'vážném' či 'osudovém' poselství tvorby. Nechce žádný patos, ale živou, pulzující malbu. 'Snažím se o to, aby symboliku nebylo třeba hledat, ale aby byla vnímána ihned. Smysl scény by měl spočívat v tom, co divák vidí (R. Š.).'
Petr Vaňous

Robert Šalanda / Autor R (seznam vystavených děl)
- Lavičky (2006) || akryl, plátno, 200x250 cm
- Couple IV (2006) || akryl, plátno, 70x85 cm
- Couple III (2006) || akryl, plátno, 71x86 cm
- Květ (2006) || tisk, papír, akryl, 20x30 cm
- Tatrman II (2006 || tisk, papír, akryl, 20x30 cm
- Hrdina (2006) || tisk, papír, akryl, 20x30 cm
- Deathdisco (2006) || tisk, papír, akryl, 20x30 cm
- Skiboy (2006) || počítačový tisk, 20x30 cm
- Mrtvej mrt ví (2006) || počítačový tisk, 20x30 cm
- Island (2006) || počítačový tisk, 20x30 cm
- Stojan II (2006) || akryl, plátno, 200x250 cm
- Zábradlí (2005) || akryl, plátno, 80x100 cm
- Milovník (2006) || počítačový tisk, 20x30 cm
- Květináč II (2006) || akryl, plátno, 100 cm
- Tatrman (2006 || akryl, plátno, 190x250 cm
- Hlava (2006 || akryl, plátno, 70x85 cm
- Květina (2004) || akryl, plátno, 150x 180 cm
Komentáře
je tam spousta výborných
je tam spousta výborných věcí . Šalandovo štýlo mě baví. čistota
dobré věci,ale upně
dobré věci,ale upně nejvíc se mi líbí ten první plakát s tím rozjezděným přechodem.....
Poslat nový komentář